Tuesday, May 14, 2013

MENGENANG BUDI





Seorang Raja mengarahkan sepuluh ekor anjing istana tidak diberi makan secukupnya supaya anjing-anjing tersebut sentiasa garang dan lapar. Jika ada Menteri yang membuat silap , Raja akan memasukkannya kekandang anjing tersebut sebagai hukuman. Satu hari seorang Menteri memberi pendapat yang tidak dipersetujui Raja, lalu diarahkan dikurung kedalam kandang anjing-anjing lapar tersebut.

Menteri memohon belas kasihan “Tuanku , patik sudah berkhidmat sepuluh tahun dibawah tuanku , dan inikah balasan untuk patik? , berilah patik sepuluh hari lagi sebelum dijatuhkan hukuman” . Raja pun bersetuju.


Kemudian Menteri yang dihukum berjumpa penjaga anjing-anjing dan meminta izin untuk berkhidmat kepada anjing-anjing itu selama sepuluh hari. Dalam keadaan yang hairan penjaga anjing-anjing itu membenarkan pemintaan Menteri. Selama sepuluh hari Menteri  memandikan anjing-anjing dan membersihkan kandang mereka. Anjing-anjing dijaga dengan rapi termasuk memberi sedikit makanan saperti yang diarahkan Raja. 

Sepuluh hari sudah sampai , Raja menjatuhkan hukuman dengan memasukkan Menteri kedalam kandang anjing-anjing dengan harapan Menteri digigit dan dimakan oleh anjing-anjingnya. Tetapi anjing-anjing  cuma berkumpul dikeliling kaki Menteri dan mencium-ciumnya. Raja terperanjat dan bertanya “Apakah yang telah berlaku?” Menteri menjawab “Patik telah berkhidmat kepada anjing-anjing ini selama sepuluh hari , mereka tidak melupakan khidmat patik, tapi patik telah berkhidmat selama sepuluh tahun , tapi tuanku melupakan segalanya”.

Begitulah juga dengan manusia , Allah memberi kita banyak nikmat, tapi bila tak mendapat sesuatu hajat, kita mempersoalkan bantuan Allah. Kita melakukan dosa mata, tapi Allah tidak mencabut penglihatan kita. Kita berdosa dengan tangan kita , tapi Allah tidak melumpuhkan tangan kita. Kita menzalimi manusia lain, tapi Allah menangguhkan hukuman , mudah mudahan kita bertaubat. Sampai bila manusia baru nak insaf dan bersyukur sepehuhnya pada Allah ? Renungkanlah dan terima kasih.


 Quote of the day


No comments:

Post a Comment