Tuesday, May 21, 2013

CAHAYA SESUDAH KEGELAPAN





Apa pun yang anda fikir. Apa pun masalah anda. Bagaimana tertekan dan sakit hatianda, ianya bukanlah selama-lamanya. Mungkin kata-kata ini agak lapuk, tapi ia adalah satu kenyataan. Penyelesaian akan datang. 

Tumpukan hidup anda kepada semua kebaikan dan yang anda ada. Jangan ingat atau perbesar sesuatu musibah. Lupakan, dan ketenangan akan mendatang.
Cara yang paling baik untuk melupakan masalah anda ialah dengan membantu orang yang lebih bermasalah , dan percayalah ramai lagi manusia yang menghadapi masalah yang lebih besar dan mencabar dari anda .



Bantu mereka . Ringankan masalah mereka .Jadilah pendengar yang baik , dengar luahan hati mereka. Sumbangan yang kecil kadang-kadang amat bermakna pada mereka yang sedang mengharungi masalah yang besar.
Secara tidak langsung masalah anda akan terasa kecil dan ringan. Jangan merungut kepada semua orang , mengadulah hanya kepada Allah . Maksud hadis Rasullullah S.A.W :
“Siapa yang tidak meminta kepada Allah , Dia akan murka kepadanya” (HR At Tirmidzi dan Al Hakim)
Firman Allah yang bermaksud “Dan tuhanmu berfirman , Berdoalah kepadaku , nescaya akan Ku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombong diri dari menyembahKu akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina” ( Ghafir: 60)

 Quote of the day


No comments:

Post a Comment