Saturday, March 23, 2013

MESJID HILANG





Misi saya pada Rabu sudah ialah untuk mencari Mesjid Jamek Alam Shah di Kawasan Pudu/ Bulatan Kampung Pandan. Walaupun tinggal di Subang Jaya tapi dah lama tak ke kawasan tersebut. Pada satu ketika terbabas ke Cheras. Tanya polis, tak jumpa. Tanya kawan tak faham. Tengok peta, keliru. Akhir sekali saya letakkan kereta tak jauh dari Balai Bomba Jalan Pudu dan mulakan misi berjalan kaki .Akhirnya jumpa petugas Bandaraya Kuala Lumpur dan saya ditunjukkan arah mesjid tersebut, tetapi kena menapak lebih kuarang 20 minit lagi.

Kesimpulannya , kalau kita sudah lama meninggalkan sesuatu tempat , amalan , tugasan atau apa-apa pun , ia akan jadi susah untuk dilakukan , untuk dimulakan.Malangnya umat Islam sekarang lebih berani lagi.. mereka meninggalkan solat. Dengan sengaja pula itu.





 Ada hadis Nabi s.a.w mengatakan sesiapa yang meninggalkan solat akan jatuh kafir :

“Siapa yang meninggalkan senbahyang dengan sengaja , maka dia kufur terang-terangan “(HR At Tabarani)
Orang yang meninggalkan solat ini juga dikatakan hadis Nabi s.a.w yang bermaksud:

“Siapa yang telah meninggalkan solat maka seumpama telah binasa keluarga dan hartanya .” (HR Ahmad)

Kepada sesiapa yang telah terlanjur segerakanlah taubat :

“Allah Ta’ala sangat gembira menerima taubat seseorang kamu melebehi kegembiraan seseorang yang menemukan kembali barangnya yang hilang (Sahih Muslim)

Walau bagaimanapun , WAKTU adalah faktor utama dalam kehidupan kita:

“Waktu hanya ada tiga , waktu kelmarin yang sudah bukan milik kita lagi. Esok hari yang belum tentu milik kita dan sekarang yang ada ditangan kita” Hasan Al-Basri

Segala-galanya mesti disegerakan , terutama ibadah, kita yang agak berpengalaman dalam hidup ini mestilah membantu mereka-mereka yang baru menuju kejalan yang benar, dan teruskan mengingatkan mereka-mereka yang terlupa:

“Ketahuilah kewajipan itu lebih banyak daripada waktu yang tersedia, maka bantulah saudaramu untuk menggunakan waktunya dengan sebaik-baiknya dan jika anda punya kepentingan atau tugas selesaikan segera” Imam Syahid Hassan al Banna

Peribahasa Melayu ada mengatakan , belakang parang kalau diasah pun akan menjadi tajam. Oleh itu tidak ada halangan mengapa kita semua tidak boleh menghadapi ujian Allah didunia ini dan seterusnya dapat mempertimbangakan amalan kita sampai ketahap kemanisan iman.





“Syurga itu dihiasi dengan perkara-perkara yang dibenci sedangkan neraka dihiasi dengan hal-hal yang disukai” ( Riwayat Bukhari dan Muslim)

“ Dan orang-orang yang berjihad untuk ( mencari keridaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami.Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik”.(Al Ankabuut :69)

Oleh itu saya mengingatkan diri saya dan anda semua biasa-biasakanlah beribadat dengan sempurna. Ingat mengingati antara satu dengan lain.Sampaikan peringatan dengan senyuman dan SELALULAH KE MESJID , sebelum kita diangkat orang kesana buat kali terakhir. Terima Kasih

Quote of the day

The cave you fear to enter , holds the treasure you seek.

No comments:

Post a Comment