Tuesday, March 19, 2013

JAM BARU





Alhamdulillah ramai daripada jemaah Surau al Hikmah , SS18 Subang Jaya sangat pemurah baru-bau ini jam waktu solat di surau tersebut rosak. Dalam kadar yang segera ia telah dapat diganti dengan sumbangan Jemaah surau. Sekarang pengunjung setia surau akan lebih selesa dengan saiz jam yang lebih besar dan disertakan peringatan waktu iqamah. Walaupun begitu , banyak perkara-perkara yang jam baru ini tidak boleh lakukan. Diantaranya :

1. Supaya jemaah sampai cepat ke surau.

2. Supaya jemaah iktikaf lebih lama 

3. Supaya jemaah menggunakan masa untuk amar makruf nahi mungkar

Jam ini hanya sebagai petunjuk , pengisian waktu terpulanglah pada kefahaman dan keimanan kita masing-masing.

Al Qur’an dan hadis banyak memperkatakan tentang nilai waktu , cara penggunaannya dan amaran. Amaran terhadap pembaziran waktu , diantaranya :

Surah Al’asr ( 1-3)
“Demi masa , sesungguhnya manusia itu dalam kerugian , kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan –pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar”

Rasullulah s.a.w pernah ditanya :

“Manakah satu manusia yang baik? Maka jawab baginda : “Siapa yang umurnya panjang serta baik amalnya”

“ Ada dua kenikmatan yang membuat kebanyakan manusia tertipu ia itu nikmat sehat dan waktu lapang” ( Hadis riwayat Bukhari)

“Belum lagi kedua kaki seorang hamba bergerak pada hari kiamat , ditanya tentang usianya , dihabiskan untuk apa, tentang ilmunya , digunakan untuk mengerjakan apa, tentang hartanya , diperolehi dari mana dan dibelanjakan untuk apa, tentang badannya digerakkan untuk apa”.  (HR Tirmidzi)

Banyak lagi peringatan –peringatan dari Allah mengenai penggunaan masa.Elok juga kalau anda boleh sampaikan pada anak-anak , keluarga dan masyarakat supaya mereka menggunakan setiap saat dengan sebaik mungkin.

Ramai juga penulis telah menukilkan kata-kata peringatan berkenaan waktu diantaranya :

“Lalu aku makin bersalah , ketika teringat hampir seluruh waktu ku tersia untuk mengerjakan tugas-tugas dunia. Sedangkan untuk Allah hanya ku beri waktu sisa . Entah apa yang akan ku katakana padaNya jika sedetik kemudian Dia memanggilku”

Kita boleh berkali-kali membeli jam baru , tapi kita tidak boleh membeli waktu. Manfaatkanlah waktu yang diberikan Allah sebaik , sebijak mungkin ! .Terima kasih atas waktu yang anda berikan dalam perbincangan untuk mengisi waktu dengan baik.


Quote of the day

You can’t do anything about the length of your life but you can do something about its width and depth

1 comment:

  1. assalamualaikum

    happy to know that you are writing again. also hope to see you... my new number 0123620562.

    abu
    puncak alam

    ReplyDelete