Sunday, January 10, 2010

WARKAH UNTUK ANAK-ANAK

Assalamualaikum w.t.b.
Anak-anak yang dikasihi. Dalam "kesibukan" anak-anak dilamun khayalan dunia ini, saya ingin mengajak anak-anak semua memberi sedikit masa untuk membaca warkah ini. Percayalah walaupun anak-anak sedang mengulangkaji sekarang, dengan membaca warkah ini anak-anak tidak akan membazir waktu.

Semalam saya terdengar satu berita di radio yang mengatakan seorang ibu telah mandi petrol dan terus MEMBAKAR dirinya. Ibu yang mempunyai tujuh orang anak itu dikatakan kecewa dengan tindak-tanduk anak remaja perempuannya. Anaknya itu dikatakan tidak mahu mendengar nasihat ibunya dan sering keluar rumah. Ibu tersebut terlalu sedih dan putus asa lalu membakar diri. Apatah lagi ibu itu hanya bekerja sebagai pembantu kedai, tentulah hidupnya penuh tekanan.

Saya rasa ibu tersebut tidak ada ruang untuk mengadu dan melepaskan perasaannya hingga sanggup MEMBAKAR diri. Terlalu marah, terlalu sedih, terlalu hampa dan terlalu kecewa agaknya.
Jadi anak-anak yang dikasihi sekalian, jagalah hati ibu. Sayangi ibu. Bantu ibu. Belai ibu. Berlembut dengan ibu. Sanjung ibu. Bukankah kalau kita orang Islam, dengan mengatakan 'eh' atau 'uh' kepada ibu sahaja pun sudah dahsyat balasannya oleh Allah. Inikan pula jika menyakitkan hati ketahap ibu sanggup MEMBAKAR diri.

SEKARANG juga anak-anak pergilah salam, peluk, cium dan minta maaf kepada ibu. Mudah-mudahan hidup anak-anak akan lebih bahagia dan bermakna dengan keredhaan ibumu.
Sekian dari saya, semoga anak-anak berjaya didunia dan diakhirat dengan menghormati ibu-ibu.

No comments:

Post a Comment