Friday, January 22, 2010

GANGGUAN SYAITAN

Tadi saya pergi solat Jumaat di Masjid Abu Bakar di SS19 Subang Jaya. Sebelum solat ada kuliah pendek dan Imam tadi berbicara tentang dua cara syaitan menganggu manusia.

Pertama bagi orang yang meringan-ringankan ibadat, syaitan akan meransang orang seperti ini supaya lebih relax lagi hingga terlepas ibadat, sama ada solat , zakat atau ibadat-ibadat lain.

Bagi mereka yang terlalu serious dengan ibadat pula, syaitan menggangu dengan cara lain. Umpamanya kalau seseorang terlebih teliti tentang mengangkat takbir , syaitan akan menggangu hingga dia was-was.

Bagi yang terlalu teliti mengambil wuduk pula , akan diganggu hingga basah seluruh tubuh. Begitu juga ibadat-ibadat lain yang banyak di manipulasi oleh syaitan.

Tentang impian dunia pula, Imam memperingatkan jemaah supaya berpada-pada. Kalau rumah besar yang diidamkan , ia mungkin hancur bila ditimpa bencana. Kalau wanita cantik yang diimpikan ia mungkin akan meninggal dan begitulah dengan impian -impian dunia yang lain.
Jadi Imam mengajak kita membuat impian , cita-cita yang lebih besar ia itu syurga dan pertemuan dengan Allah. Jika ini yang dikejar , pasti , walau apapun yang terjadi , impian itu tetap akan tercapai. InsyaAllah . AWAS TIPU DAYA SYAITAN. AWAS TIPU DAYA DUNIA.

No comments:

Post a Comment