Monday, January 11, 2010

BUKAN NAK JAGA TEPI KAIN


Setiap hari bila saya pergi ke surau , saya akan terlihat seorang Cina menyapu halaman rumahnya. Dia juga seterusnya akan menyapu halaman jiran dikiri dan dikanan rumahnya yang kedua-duanya berbangsa Melayu, hari- hari kecuali jika hujan . Saya tidak tahu sebab "Uncle Cina" ini begitu baik . Memang naluri dia yang baik , atau dia tak suka melihat kekotoran atau apa?


Walau apapun , satu hari saya pernah mendengar ceramah yang mengatakan kalau halaman rumah jiran kita semak , kita mesti membantu dia membersihkan semak itu , kalau tidak ular, lipan atau apa-apa yang berbahaya dalam semak itu mungkin menggigit anak kita , kan kita juga akan susah.


Dalam kontek agama pula kita mesti menasihati, mengajar, membimbing anak-anak jiran kita supaya tidak melakukan perkara -perkara yang tak baik.


Kalau anak jiran kita merokok , mungkin satu hari anak kita akan terikut. Lebih parah lagi kalau anak jiran kita penagih dadah. Kalau anak jiran kita pencuri , mungkin anak kita akan terlibat menyimpan barang-barang curi. Kalau anak jiran kita kaki perempuan , mungkin anak kita akan turut dalam 'kenduri-kenduri' perkara yang terkutuk.


Jadi tidak timbul cerita menjaga tepi kain orang bila kita menasihati anak-anak jiran, anak saudara mara , anak kawan dikampung sebelah. Ingat mengingati , tolong menolong adalah tanggungjawab bersama. Dunia ini akan lebih aman jika masing-masing menjalankan tugas nasihat-menasihati antara satu dengan lain. Ingatlah !

No comments:

Post a Comment