Friday, January 15, 2010

PANDANG KEBAWAH

Satu petang, lebih kurang jam tiga saya ke Jalan Glemarie untuk membeli alat tulis bersama anak . Tiba-tiba sebelum masuk kekedai ,saya terlihat satu keluarga diseberang jalan besar sedang berjalan menolak sebuah kereta sorong kecil. Keluarga tersebut terdiri dari seorang ibu, seorang anak yang dikendong dan dua orang anak dalam lingkungan umur empat dan lima tahun, berlari-lari anak mengikut ibu mereka . Cuaca begitu panas hinggakan saya terpaksa mengecilkan mata untuk melihat mereka .

Terus saya menunjukkan suasana yang pilu itu kepada anak dan bertanya , "Kemana agaknya mereka nak pergi. Apa tujuan mereka. Sudahkah mereka makan . Adakah mereka mempunyai ayah ?" dan banyak soalan-soalan lain yang belegar dikepala saya.


Dalam rumusan ringkas yang dapat saya buat ialah mereka ini sedang mengutip kotak-kotak terbuang disekitar kawasan itu dan mungkin juga tin-tin kosong kalau ada. Sesiapa yang melihat keadaan itu pasti terasa belas dan simpati.


Suasana itu terus menyedarkan saya betapa banyak kita patut bersyukur atas pemberian Allah. Kalau ada manusia yang sentiasa merasa tidak cukup lagi , sabarlah peristiwa ini boleh memberi kita rasa ketenangan . Kalau ada yang selalu membazir , makan minum dikedai-kedai mewah, cubalah makan dengan sederhana dan duit lebihan itu boleh disedekahkan kepada orang-orang seperti yang diceritakan tadi.Pasti Allah akan memberkati hidup kita dan menambah rezeki yang lebih. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment