Wednesday, January 27, 2010

MESJID KETIGA TERBESAR DIDUNIA





Hari ini saya terbaca diakhbar tentang sebuah mesjid baru yang menjadi mesjid ketiga terbesar didunia , ia itu Mesjid Sheikh Zayed di Abu Dhabi United Arab Emirates. Statistic Mesjid tersebut :


Kubah - 82 buah


Bilik - 1096 buah


Permukaan 4 menara dan permukaan luaran - 115,119 sq .m


Ruang solat - 22,412 sq.m


Bilangan jemaah yang boleh ditampung - 30,000 orang




Karpet


Karpet buatan tangan yang terbesar didunia


Penenun - 1,200 orang


Jangkamasa siap - 18 bulan


Penggunaan - 38 ton bulu


Simpulan anyaman - 2.2 billion


Keluasan karpet - 5,625 sq.m


Kubah utama - 70 m tinggi


Lampu Chandelier- 15m panjang


Berat - 10 ton


Kos pembinaan - US 715 million/ RM 2.4 billion


Tapi semua fakta yang disampaikan ini hanyalah untuk renungan dan perbandingan sahaja. Alangkah baiknya kalau ada kerajaan atau Badan badan didunia ini yang sanggup membelanjakan kewangan sebanyak itu untuk urusan dan kegiatan dakwah.


Kalau dakwah dijalankan , tentulah lebih ramai orang beramal , dan barulah mesjid-mesjid didunia ini akan lebih dikunjungi oleh orang-orang yang nak bersolat dan bukan oleh pelancung sahaja.


Kalau bajet yang sebanyak itu pula digunakan untuk mengembangkan Islam ,bertambah lagilah umat Islam dan secara otomatik mereka mereka ini akan membina lebih banyak mesjid dan mungkin yang lebih besar pula.


Walau apapun yang kita bincangkan hari ini ia hanya untuk dijadikan sebagai renungan. Tiap-tiap orang yang mempunyai kuasa , mesti melaksanakan tanggung jawab masing-masing. Yang berkuasa besar , , besarlah tanggung jawab nya .Yang kaya mengikut kemampuan masing-masing.
Orang biasa mesti juga menjalankan usaha-usaha dakwah dalam bidang kemampuan masing-masing. Yang mustahak , kita mesti membelanjakan semua rezeki yang diberikan oleh Allah tanpa pembaziran dan berbelanja mengikut keutamaan . Akhir kata , jangan lupa solat berjemaah kemesjid hari ini.









No comments:

Post a Comment