Saturday, January 30, 2010

TAKUT ?


Semasa melihat-lihat kalendar motivasi yang dibeli anak baru-baru ini , saya terlihat pada motivasi bulan Ogos berbunyi "buat satu perkara yang MENAKUTKAN anda setiap hari . Maksudnya saya rasa , kalau kita takut sesuatu , cuba atasi ketakutan itu dengan melakukannya.

Dulu masa anak-anak saya masih kecil , mereka selalu saya dedahkan bermain dengan cacing hingga mereka tidak takut dengan cacing lagi . Begitulah dengan benda -benda atau perbuatan perbuatan yang lain .

Dalam kontek ibadah dan tuntutan tuntutan Allah yang lain pula , memang banyak perkara yang menakutkan orang-orang Islam. Menutup aurat umpamanya . Malam ini kita cuba-cuba memakai tudung, esok terus pakai tudung bila keluar rumah .InsyaAllah pakaian menutup aurat itu tidak akan MENAKUTKAN lagi.

Kalau takut sangat dengan solat berjemaah kesurau dan mesjid, cuba pergi malam ini. Walaupun ramai yang tak dikenali dimesjid, pasti ada yang senyum dan menegur anda. Pergilah, jangan TAKUT lagi.

Begitulah dengan perbuatan -perbuatan yang menakutkan anda yang lain, kita cuma takut dalam perasaan sahaja, kalau cuba lakukan sekali , perbuatan itu tidak akan menakutkan lagi.

Satu perkara yang menakutkan dan yang malas untuk saya lakukan ialah solat malam.Apa kata malam ini tuan-tuan tolong saya dengan kita ramai-ramai bangun solat malam, mudah-mudahan satu hari nanti kita akan biasa solat malam dan tak TAKUT TAKUT lagi. Malam ini tau !

No comments:

Post a Comment