Saturday, January 23, 2010

'SPECIAL OFFER'

Malam tadi balik dari meeting dengarnya ada offer makan disebuah hotel di Shah Alam , kuew teow rm 1.99 dan teh tarik 99 sen . Saya dan kawan-kawan menuju ke hotel tersebut dengan harapan dapat jimat duit sikit , maklumlah zaman ekonomi merudum ini , sesampai disana nampak ramai orang yang keluar hotel dengan hampa, katanya char kue teow dah habis, kami pun turut balik seperti dalam cerita "lebai malang"

Apa yang saya nak ajak kita merenung hari ini ialah banyak "special offer" lagi yang manusia tak ambil kisah. Offer ini kalau dikejar mempunyai nilai lebih tinggi dari char kuew teow atau apa-apa makanan didunia ini.

Offer itu ialah amalan-amalan dalam agama Islam kita. Masa duduk-duduk termenung umpamanya kita boleh berzikir tanpa modal, menolong orang buta menyeberang jalan , mengutip duri , paku atau apa-apa gangguan dijalan, memberi senyuman dan banyak perkara-perkara lain yang kita rasa kecil tapi mempunyai nilai pahala yang tinggi di sisi Allah.

Saya selalu terdengar satu riwayat dimana seorang sahabat menyesal kerana tidak melakukan sesuatu dengan banyak didunia. Sedang nazak sahabat itu berkata "Alangkah baiknya kalau jauh, alangkah baiknya kalau semua dan alangkah baiknya kalau baru " . Apabila ditanya kepada Rasulullah s.a.w , baginda menceritakan apa yang berlaku .
Semasa nazak , sahabat itu telah dibayangkan pahala-pahala yang beliau telah lakukan dalam hidupnya . Satu hari beliau pernah menunjukkan jalan kepada seorang yang datang berziarah , perjalanan begitu dekat , tetapi pahalanya begitu besar. Itulah sebabnya sahabat yang nazak itu mengatakan alangkah baiknya kalau jauh. Sahabat itu pernah bersedekah separuh roti, dan terkejut melihat pahala yang banyak bagi separuh roti, beliau terus mengeluh alangkah baiknya kalau semua . Begitulah dengan baju terpakai ( second hand ) yang disedekahkan sahabat itu begitu besar nilainya disisis Allah hingga dia mengatakan alangkah baiknya kalau dia berikan baju baru.

Begitulah , banyak lagi 'special offer' yang kita patut rebut bersungguh-sungguh. Walaupun banyak orang yang tidak nampak sangat nilainya disisi Allah. Cerita kita hari ini adalah cerita biasa, kalau kita dah beramal , tambahkan amalan , ajak orang lain untuk beramal sama.

No comments:

Post a Comment