Sunday, January 24, 2010

HARI INI SEPATUTNYA LEBIH BAIK DARI SEMALAM


Dalam satu perjalanan bersama keluarga ke Teluk Intan dua bulan yang lalu , anak-anak memilih Mesjid Kuala Selangor untuk berhenti solat. Besar , cantik dan senang parking kata mereka. Tiba-tiba sesudah solat , semua merungut. Bilik air busuk, air dah tergenang macam kolam, lampu malap, kalau ada peragut pun mungkin tak nampak, terlalu daif , tak setimpal dengan imej mesjidnya yang indah itu.
Inilah sebenarnya keadaan di kebanyakan bilik air disurau-surau dan mesjid -mesjid diseluruh Malaysia. Kunci bilik air dah tanggal , melabur pun tidak ada ketenangan . Ada setengah bilik air , najis dah kering dalam mangkuk tandas. Puntung rokok tak usah dikira lagi, bertaburan, seluar dalam pun ada yang tercicir . Berserabut !!!

Alhamdulilah , semalam dalam perjalanan keSungai besar saya berhenti lagi di Mesjid Kuala Selangor , dan terperanjat gembira melihat tandas mesjid itu sudah banyak berubah. Bilik airnya sudah kering bersih. Lampu sudah terang benderang . Tandas sudah tidak busuk lagi. Saya ucapkan tahniah kepada AJK dan pentadbiran mesjid yang sudah menaikkan taraf kebersihan mesjid ketahap yang lebih baik.

Sebenarnya kebersihan tandas adalah tanggungjawab bersama kita pengguna mesjid dengan pentadbir mesjid. Oleh kerana kita tak sempat nak sama-sama membersihkan tandas tersebut, kita gunakan tandas dengan cermat dan lepas tu , hulur-hulurlah kedalam tabung mesjid untuk nenambah kewangan membersih tandas-tandas itu. Kerjasama ini mudah-mudahan dapat mengubah imej mesjid dan mengembalikan imej orang Islam diMalaysia.

No comments:

Post a Comment