Friday, September 27, 2013

UJIAN MEMANDU




Semalam , malam Jumaat saya berbual-bual dengan beberapa orang tenaga pengajar Madrasah Al Hikmah SS18 Subang Jaya. Olah kerana bahasa pengantar Madrasah tersebut adalah bahasa Inggeris, ramai Ustaz-Ustaznya dari luar negara saperti South Africa , Malawi dan Singapura. Saya rasakan mereka ini adalah tetamu kita di Malaysia dan kita di tuntut oleh Islam melayan mereka dengan baik.

Semalam saya bertanyakan Ustaz Abbas dari Malawi tentang pengalaman dia mengambil ujian memandu kereta dan motor di Malaysia. Oleh kerana dia meminta di ajar dan di uji dalam Bahasa Inggeris, bayaran kelas memandu pula lebih mahal dari kelas biasa, kerana tidak banyak Sekolah Memandu yang boleh berbahasa Inggeris, saya difahamkan begitu.

Bila saya tanyakan “Apa pengalaman Ustaz yang tidak boleh dilupakan semasa ujian ?” Ustaz Abbas terus bercerita “Mula-mula bila melihat saya orang dari luar negara, Tester JPJ terus bertanya , Awak buat apa di Malaysia ? , Saya mengajar agama di sebuah Sekolah Agama di Subang Jaya. Awak Uztaz ye? . Ye, kata Ustaz. Boleh tak awak beri saya nasihat , tanya Tester tersebut”

Dalam kerisauan semasa ujian memandu tersebut, Ustaz Abbas berfikir sejenak dan memberi nasihat . “ Dalam kehidupan kita di dunia ini kita mesti memikirkan dan merancang kehidupan di akhirat. Kalau saya gagal ujian memandu hari ini, saya boleh ambil sekali lagi atau berkali kali lagi jika perlu. Tapi kalau kita gagal ujian Allah di akhirat maka padahnya amat dahsyat . Kita akan dihumbankan ke neraka. Tidak ada peluang nak balik ke dunia lagi” nasihat Ustaz Abbas.

Tester JPJ terdiam dan ujian memandu di teruskan. Saya terfikir sejenak, adakah ini apa yang dimaksudkan sabda Rasullullah S.A.W : “Sebaik-baik jihad ialah berkata benar walaupun di hadapan Raja yang zalim”

Tiba-tiba saya tersentak dari bercakap-cakap dalam fikiran saya lalu bertanya “Anta lulus ke ujian tersebut? “Alhamdulillah” jawab Ustaz. Semua yang mendengar cerita tersenyum gembira.


Quote of the day



No comments:

Post a Comment