Wednesday, September 4, 2013

TUNE HOTEL KUCHING




Sabtu lalu pergi ke Kuching untuk mendaftarkan anak di UNIMAS. Sebagai langkah berjimat cermat semua pembelian mestilah yang termurah, apatah lagi dalam keadaan negara kita yang sedang dilanda ribut ‘barang naik’ sekarang ini. Kami sekeluarga memilih Tune Hotel sebagai tempat penginapan. RM48 satu  malam. Tambah service charge , tambah service tax, masih ok lagi.

Buat pertama kali menginap di Hotel tersebut, saya agak terkejut juga. Tuala kena bayar lain. Sabun , shampoo kena bayar juga. Air cond seringgit lebih satu jam. TV kalau nak tonton kena bayar. Cermin ada dalam bilik air saja, begitu juga bakul sampah.Kalau terlalu banyak bag , kena sewa storage. Kalau lambat keluar Hotel (check out ) kena bayar lagi.




Semasa saya merenung Sungai Kuching yang di indahkan sampan dan bot yang lalu lalang , saya teringat keadaan kita di bumi Allah ini :

1. AIR COND
Saya nisbahkan kepada udara. Allah tak pernah minta kita bayar. Hiruplah semampu mungkin, hingga akhir hayat.

2. TV
Saya nisbahkan kepada mata. Tak pernah datang bill , boleh lihat segala-galanya (kalau tidak cacat) .Kita pula gunakan dengan melihat benda-benda haram, tanpa bersyukur kepada pencipta mata tersebut.

3. STORE
Yang dikenakan bayaran kalau simpan barangan samalah saperti tempat kita membuang sampah , hinggakan buang sampah merata. Di hutan , dalam sungai , merata bandar , merata taman, sampai timbul masalah pencemaran.

4. CHECK OUT TIME (waktu keluar hotel)
Saya nisbahkan kepada ketetapan waktu. Adakah kita solat diawal waktu. Adakah kita melaksanakan arahan Allah yang lain saperti Zakat, Haji ,tepat pada waktu apabila cukup syaratnya ?

Keseluruhan sistem membayar setiap kemudahan di Hotel tersebut saya rasa sesuai dengan tuntutan Islam supaya kita tidak membazir. Air cond dibayar setakat yang diperlukan. Sabun, shampoo tidak terbazir begitu sahaja. Keluar masuk hotel, melatih ketetapan waktu dan disiplin.

Allah telah lama memperingatkan manusia supaya jangan membazir saperti surah al-Isra’ ayat 27 bermaksud :

“Sesungguhnya orang-orang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya”

Oleh itu kita banyak-banyaklah bersyukur dengan banyak nikmat Allah yang kita gunakan secara percuma, saperti yang diperingatkan Allah dalam Surah Ibrahim ayat 7 maksudnya :

“Dan ingatlah tatkala Tuhan kamu memberitahu , demi sesungguhnya jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambah nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”

Amat malulah kita kalau Tune Hotels telah mengamalkan jimat cermat dan dapat membantu manusia berbelanja dengan sederhana, apakah pula sumbangan kita kepada Islam ? Terima kasih.



Quote of the day




No comments:

Post a Comment