Saturday, September 28, 2013

NAIK MINYAK





Bulan Julai yang lalu anak-anak saya membuat kerja-kerja sukarela di Zoo Negara. Pada suatu pagi , semasa mereka memberi makan binatang-binatang berhampiran kandang Banteng Ox (Bos javanicus birmanicus ) . Tiba-tiba mereka terkejut melihat beberapa ekor Banteng bergaduh sesama sendiri. Keadaan begitu serius hingga Pegawai dan kakitangan Zoo di panggil untuk meredakan keadaan.

Malangnya Banteng yang terbesar di antara Banteng-Banteng itu telah mati di tanduk oleh dua ekor Banteng yang lebih kecil. Perut belubang. Darah mengalir. Mata terbeliak. Nafas sesak semasa saat-saat akhir nyawa berpisah dengan jasad. 



Apa sebab pergaduhan , siapa pun tidak tahu. Sebab makanan ke ? Sebab kawasan (territory) ke ? Sebab betina ke? tau sebab keturunan. Anak-anak saya di fahamkan Banteng yang mati itu lahir didalam Zoo dan Banteng yang ganas itu adalah Banteng yang asalnya liar. Itulah akibat naik minyak.

Manusia pun begitu juga keadaanya. Bergaduh, berperang dan bermusuh-musuhan atas dasar yang sama. Cuma kita manusia ini ada undang-undang dan kita orang Islam mestilah kembali merujuk kepada Al Qur’an dan Hadis sebagai hakim.

Sebagai panduan eloklah kita renung-renungkan kata-kata Saidina Umar al Khatab ini :

“Aku telah lihat berbagai –bagai jenis perisai , tetapi tidak ada satu pun yang sekukuh perisai lidah. 

Aku telah lihat semua jenis pakaian , tetapi tidak satu pun yang seindah pakaian wara’

Aku telah lihat semua jenis kekayaan , tetapi tidak ada satu pun yang setanding dengan kekayaan hati.

Aku telah lihat semua kebajikan , tetapi tidak ada satu pun yang lebih lazat daripada sabar.”

Moga kita dapat elakkan pertelingkahan sesama umat Islam atas sebab-sebab yang remeh, tetapi jika Islam di serang atau di noda oleh apa-apa unsur-unsur pun, kita wajib mempertahankannya. 



Quote of the day


No comments:

Post a Comment