Sunday, September 29, 2013

TANGGUNG JAWAB PERGAULAN DALAM ISLAM PART 1




Al Qur’an dan Hadis Rasullullah S.A.W telah menggariskan beberapa panduan bagi kita umat Islam untuk bergaul dan berinteraksi dengan berbagai kumpulan manusia di dunia ini. Amat bermanafaat sekali  jika kita dapat menyebarkan perkara ini kepada keluarga dan masyarakat keliling supaya kehidupan kita di dunia lebih bermakna dan pergaulan kita dapat di kira sebagai ibadah, In shaa Allah.

Di dalam beberapa siri selanjutnya kita akan kemukakan hujah Al-Qur’an dan Hadis berkaitan ‘Tanggung Jawab Pergaulan’ dengan kumpulan berikut :

1. Ibu bapa dan orang-orang tua.

2. Saudara-saudara yang rapat.

3. Kanak-kanak

4. Anak Yatim dan anak-anak melarat

5. Orang Miskin dan memerlukan.

6. Jiran

7. Suami-isteri

8. Majikan / Pekerja

9. Binatang

10. Pihak berkuasa

11. Orang-orang Islam

12. Mereka yang menyusahkan orang-orang Islam

13. Musuh

14. Bukan Islam

15. Manusia secara umum



Etika Pergaulan hari ini ia lah bersama:
 
1. IBU BAPA DAN ORANG-ORANG TUA

Surah Al Israa’ ayat 23 bermaksud :
“Dan Tuhanmu telah perintahkan , supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya , atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka ( sebarang perkataan kasar ) sekalipun perkataan itu ‘Ha” , dan janganlah engkau menengking menyergah mereka , tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia ( yang bersopan santun)”

Surah Al Israa’ ayat 24 bermaksud :
“Dan hendaklah engkau merendahkan diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu , dan doakanlah ( untuk mereka dengan berkata ) : Wahai Tuhanku ! cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”

Maksud Hadis Rasullullah S.A.W : “Adalah satu dosa besar jika seseorang mengutuk ibu bapanya . Sahabat bertanya , bagaimana ada orang yang mengutuk ibu bapanya ? Baginda menjawab , jika ada manusia menghina bapa orang lain , kemudian orang tersebut akan menghina ibu bapanya semula .” (Riwayat Bukhari)

2. SAUDARA-SAUDARA YANG RAPAT

Surah Al Israa’ ayat 26 bermaksud :
“Dan berikanlah kepada kerabat mu , dan orang miskin serta orang musafir akan haknya masing-masing, dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau-lampau.”

Selamat beramal sehingga berjumpa di siri yang akan datang . In shaa Allah.


Quote of the day




No comments:

Post a Comment