Wednesday, September 18, 2013

BUKAN SALAH SAYA





Satu perkara yang jarang-jarang terdapat dalam masyarakat Melayu kita ialah mengakui kesalahan sendiri. Di Barat kita selalu melihat mereka mengakui kesalahan sendiri saperti yang di lihat dalam TV atau kehidupan sebenar . Menteri-menteri mereka pula akan meletak jawatan jika terdapat kepincangan dalam Kementerian masing-masing.

Saya rasa ini semua berpunca dari didikan dan ‘serangan minda’ dari berbagai sudut, termasuk cerita-cerita rakyat mesyarakat Melayu itu sendiri. Cuba kita ikuti lagu Rakyat berikut :

Oh Bangau, oh Bangau mengapa engkau kurus?
Macam mana aku tak kurus, ikan tidak timbul

Oh Ikan , oh Ikan mengapa engkau tak timbul?
Macam mana aku tak timbul rumput panjang sangat

Oh rumput, oh rumput mengapa enkau panjang?
Macam mana aku tak panjang, kerbau tak makan

Oh kerbau, oh kerbau mengapa kau tak makan rumput?
Macam mana aku tak makan perut aku sakit

Oh perut, oh perut mengapa engkau sakit?
Macam mana aku tak sakit , nasi mentah

Oh nasi, oh nasi mengapa engkau mentah?
Macam mana aku tak mentah api tak mau nyala

Oh api, oh api mengapa kau tak nyala?
Macam mana aku nak nyala , kayu api basah

Oh kayu, oh kayu mengapa engkau basah?
Macam mana aku tak basah , hujan timpa aku

Oh hujan, oh hujan mengapa engkau turun?
Macam mana aku tak turun , katak panggil aku

Oh katak,oh katak mengapa kau panggil hujan?
Macam mana aku tak panggil , ular nak makan aku

Oh olar, oh ular mengapa nak makan katak?
Macam mana aku tak makan , MEMANG MAKANAN AKU

Dalam banyak-banyak karekter yang di tampilkan hanya ular yang tidak menyalahkan unsur-unsur lain dalam tindakannya. Cerita ini telah di terapkan dalam masyarakat Melayu kita dan sudah tentu ia banyak mempengaruhi cara kita berfikir dan bertindak.

Didiklah anak-anak kita kearah manusia yang bertanggung jawab dan bukan menyalahkan orang lain sebagai menutup kelemahan mereka . Terima kasih.


Quote of the day




No comments:

Post a Comment