Friday, September 6, 2013

SELAMAT BELAJAR ANAK-ANAKKU




Sebelum menghantar anak saya ke UNIMAS dengan teksi dari hotel di Kuching, saya meminta izin untuk menasihat dia. Saya tak mahu berceramah panjang didalam teksi. Saya menasihati anak saya supaya :
 
1. Solat diawal waktu

2. Awasi  pergaulan

3. Labuhkan tudung

4. Banyak memberi dari menerima

5. Hormati Pensyarah dan kawan-kawan

6. Aktif dalam kokurikulum

7. Belajar bersungguh-sungguh demi Islam

Saya tambah dengan satu Hadis  dari Anas r.a katanya “Rasullullah S.A.W bersabda:

“Barangsiapa keluar untuk menuntut ilmu, maka dia dianggap sebagai orang yang berjihad fisabilillah sehingga ia kembali” Riwayat Tirmidzi hadis Hassan

Nasihat yang agak panjang untuk penuntut tahun pertama university telah saya ‘post’ dalam landakmuda.blogspot bertajuk ‘DEMAM IPT’ 

Terima kasih kalau sudi panjang-panjangkan kepada kenalan anda.



Quote of the day


No comments:

Post a Comment