Sunday, June 2, 2013

TV PART 2 - MENONTON TERLALU BANYAK BOLEH MEMBUNUH





Sesiapa yang menonton TV lebih dari empat jam sehari berisiko tinggi untuk mati lebih awal , mengikut satu kajian di Australia. Menonton TV buat masa yang lama juga mendatangkan kesan buruk bagi jantung anda mengikut kajian yang diterbitkan oleh “Journal of the American Heart Association”

Mereka yang menonton TV lebih dari empat jam sehari mempunyai risiko 46% lebih tinggi untuk mati dari sebab-sebab kematian lain, mengikut pengkaji David Dunstan yang memberitahu AFP , menonton TV berlebihan juga mempunyai risiko 80% untuk mendapat penyakit kardiovaskular.,katanya.

Duduk begitu lama menjadikan otot-otot tidak digunakan dan sekali gus tidak dapat memproses gula dan lemak , kata Dunstan. Penemuan ini adalah hasil dari kajian enam tahun dalam penelitian tabiat terhadap 8,800 penduduk Australia. Kajian itu juga mendapati mereka-mereka yang kerap bersenam juga berkemungkinan akan mendapat sakit-sakit badan jika mereka duduk menonton TV dalam jangka waktu yang lama.

Penemuan ini juga mencadangkan untuk penonton TV yang tegar , “Matikan TV . Bangun dan buat kerja-kerja dan gerakkan badan yang lebih menyihatkan “ Di terjemahkan dari : news.discovery.com



Mungkin ada diantara kita memang berniat untuk tidak membuang masa dengan menonton TV lagi, tetapi sentiasa dipujuk dan dirayu oleh syaitan disekeliling kita. Ada beberapa cara untuk melawan syaitan diantaranya :

1. Ikhlas dalam beragama

2. Takut hanya kepada Allah

3. Jangan ikut arahan syaitan

4. Solat berjemaah

5. Zikir dan Doa

Istiqamah dengan amalan tersebut, Insha Allah perubahan akan dapat anda lihat. Terima kasih.


Quote of the day


“Watching television is like taking black spray paint to your third eye.”









No comments:

Post a Comment