Wednesday, June 26, 2013

BAGAIMANA MENJADI UMMAT ISLAM YANG BAIK DALAM KESUSAHAN





Dalam kehidupan , banyak kesusahan dan kesulitan yang kita lalui . Pada waktu-waktu begini kita tidak semestinya berasa kecewa , sebaliknya mestilah berpegang teguh kepada Allah. Mudah-mudahan kita dikeluarkan dari kesusahan tersebut. Berikut adalah beberapa tips yang Inshaa Allah dapat mmeperbaiki keadaan:

1. KITA MESTI MENERIMA MASALAH TERSEBUT DAN CUBA MEMPERBAIKINYA : Cara ini Allah mengajar manusia supaya bersabar dan meletakkan pergantungan hanya pada Allah

2. SENTIASA BERSABAR DAN JANGAN HILANG KEYAKINAN PADA ALLAH : Kalau anda sentiasa meyakini Allah dan berdoa , Allah akan bantu anda disaat-saat seolah-olah tiada harapan untuk penyelesaian masalah .Itulah kekuasaan Allah.

3. JANGAN SESEKALI BERPUTUS ASA: Putus asa bukanlah sifat seorang islam sejati.

4. SENTIASA BERHARAP PADA PERTOLONGAN ALLAH DENGAN MENOLONG MANUSIA LAIN: Walaupun anda rasa pertolongan anda pada manusia lain amat kecil, tetapi Allah akan membalas dengan balasan yang besar.



Rasullullah S.A.W menyifatkan bahawa ujian yang diberikan kepada manusia adalah tanda kecintaan Allah kepada mereka. Maksud hadis :

“Sesungguhnya besar ganjaran itu dinilai pada kesannya bala’ yang menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum maka akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang redha dengan ujian menimpa , dia akan memperoleh keredhaan Allah dan barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah” .(Riwayat at-Tirmidzi )

Terima Kasih.


Quote of the day








No comments:

Post a Comment