Thursday, February 14, 2013

SCHIZOPHRENIA




Baru baru ini saya tertonton satu rancangan TV yang membincangkan perkara diatas. Nak sebut pun susah. Tapi lebih kurang maksudnya “satu jenis penyakit mental yang teruk bercirikan khayalan , halusinasi , tidak keruan dan pergolakan fizikal” kadang kadang pesakit tertawa dengan banyak walaupun pada hakikatnya pesakit itu sedih dan sakit.

Tahukah pembaca sekalian , kebanyakan umat Islam sekarang berkeadaan demikian. Walaupun mereka ‘tidak sakit’ Schizophrenia ini. Contohnya :

1. Ketawa terbahak- bahak menonton TV walaupun belum solat.

2. Menyanyi dan menari walaupun dilarang Allah

3. Bercumbu merata- rata dan ramai terlanjur berzina.

4. Merempit gila- gila , seolah- olah tidak ada Malaikat Maut.

5. Tidak menutup aurat walaupun hukumnya haram ..dan banyak lagi.

Perbuatan perbuatan yang dilarang Allah semuanya dilakukan sewenang wenangnya seolah- olah tidak ada hari pembalasan. Walau bagaimanapun , bagi mereka yang telah terlanjur , segerakanlah bertaubat, Allah amat menggalakkan manusia bertaubat saperti yang disebutkanNya didalam surah- surah berikut:

Al-Bakarah :222
“.....SesungguhNya Allah mengasihi orang orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang orang yang sentiasa mensucikan diri.”

Surah Asy Syura : 25
“Dan Dialah Tuhan yang menerima taubat dari hamba- hamba Nya ( yang bertaubat) serta memaafkan kejahatan- kejahatan( yang mereka lakukan ) dan Ia mengetahui akan apa yang kamu semua kerjakan”
.
Surah al Furqan :70
“Orang- orang yang bertaubat , beriman dan beramal soleh , maka kejahatan meraka diganti Allah dengan kebajikan . Dan adalah Allah maha pengampun lagi maha Penyayang”

Surah An Nur :33
“Dan bertaubatlah kamu sekelian kepada Allah , wahai orang- orang yang beriman supaya kamu beruntung”

Kepada mereka mereka yang telah bertaubat mestilah istiqamah dengan perubahan mereka. Untuk berkekalan dengan perubahan mestilah:

1. Menambah ilmu membaca dan mendengar ceramah

2. Jauhi diri dari insan- insan yang boleh menjuruskan kembali melakukan maksiat.

3. Berdamping dengan orang orang baik/soleh

4. Hapuskan semua perkara haram yang masih wujud dalam simpanan.

5. Solat berjemaah dirumah atau mesjid

6. Banyakkan berdoa kepada Allah

Semoga kita sama- sama menyegerakan taubat dan jangan putus asa untuk   mengingatkan  mereka- mereka yang sudah terlanjur. Ingatlah ganjaran dari Allah itu amat berharga dan tinggi nilainya. Terima kasih.

Quote of the day

The shortest distance between a problem and its solution is the distance between your knees and the floor . The one who kneels to Allah can stand up to anything.



No comments:

Post a Comment