Thursday, October 31, 2013

REALITI DUNIA





Imam al-Ghazali ( Rahimullah) menggambarkan realiti dunia ini dengan contoh yang indah:

Dia menceritakan seorang lelaki sedang berjalan didalam hutan, tiba-tiba lelaki tersebut ternampak seekor singa mengejarnya. Dia berlari untuk menyelamatkan diri dan sampai disebuah telaga (perigi ) terus melompat ke dalam. Ketika terjatuh lelaki tersebut sempat memegang seutas tali. Dia menarik nafas lega. Dia memandang ke atas dan nampak singa tadi berlegar-legar di mulut perigi. Lihat kebawah dia nampak seekor ular yang besar sedang mengangakan mulutnya mengharapkan pemuda tersebut terjatuh. Tak lama kemudian dia ternampak seekor tikus putih dan seekor tikus hitam mula mengigit tali. 

Diatas singa, dibawah ular besar dan satu-satunya tempat bergantung – seutas tali sedang mula digigit oleh tikus-tikus ptih dan hitam tadi. Dalam keadaan cemas tersebut dia ternampak sarang lebah dihadapannya. Dia mencucukkan jarinya kedalam sarang dan menikmati kemanisan madu lebah tersebut, dan nikmat itu melupakan dia tentang singa , ular dan dua ekor tikus tadi.



Imam al-Ghazali ( Rahimullah) berkata :

Singa itu melambangkan kematian yang sentiasa mengejar anda . Ular pula melambangkan kubur dimana kita semua akan dimasukkan. Tali pula melambangkan kehidupan. Tikus hitam melambangkan malam manakala tikus putih melambangkan siang, dan mereka sentiasa memakan hari-hari anda. Madu pula adalah dunia . Manusia yang terlalu menikmati dunia akan lupa terhadap kematian dan lupa akan kubur yang menanti. 

Renung-renungkanlah nasihat Imam al-Ghazali ini. Terima kasih.


Quote of the day




No comments:

Post a Comment