Wednesday, October 30, 2013

MANFAATKAN ‘WhatsApp’ ANDA UNTUK KEBAIKAN




Baru-baru ini seorang gadis berumur 21 tahun meninggal dunia di sebabkan kemalangan jalan raya di Kuwait. Beliau yang bernama Reem adalah anak yatim piatu dan kematiannya tidaklah ditangisi oleh sesiapa, apa lagi untuk menziarah jenazahnya. Tetapi seorang pemuda yang menyaksikan kejadian tersebut telah memulakan rayuan berantai melalui sistem ‘Whats App’ keseluruh bandar dan akhirnya mendapat simpati ramai orang. Pengendalian jenazah Reem telah disempurnakan dan ramai orang datang menziarahinya.




Inilah satu contoh penggunaan peralatan teknologi moden yang digunakan dengan betul dan sudah pasti ia menyumbang ganjaran kepada sesiapa yang melakukannya. Perkara sebaliknya akan berlaku jika kita salahgunakan peralatan tersebut.



Walau bagaimanapun kita digalakkan supaya tolong menolong antara satu sama lain. Banyak Hadis-Hadis Rasullullah S.A.W memberi galakan tersebut diantaranya bermaksud:

1. Pertolonganmu terhadap orang lemah adalah sedekah yang paling afdal ( HR Ibnu Abi Ad Dunia dan Asysyihaah)

2. Allah selalu menolong orang selama orang itu selalu menolong saudaranya ( seMuslim) ( HR Ahmad)

3. Kekuatan disertakan kepada Jemaah. Barangsiapa menyimpang ( serong dan memisahkan diri) maka dia menyimpang menuju neraka ( HR Tirmidzi )

Dengan banyaknya peralatan canggihdi zaman ini ,kita mestilah lebih kreatif untuk menggunakannya kearah kebajikan.


Quote of the day




No comments:

Post a Comment