Tuesday, October 15, 2013

PENGORBANAN




Hari ini adalah Hari Raya Korban . Merata-rata orang bercakap hal pengorbanan . Saya pun nak cakap sedikit pasal pengorbanan  ibu bapa kepada anak-anak . Pengorbanan ibu bapa terutama ibu , memang tidak dapat dibalas oleh anak-anak , hinggakan  Rasullullah S.A.W menjawab pertanyaan seorang sahabat , telah bersabda dalam satu Hadis yang popular bermaksud:

“Siapakah yang paling berhak saya pergauli dengan baik ? Nabi bersabda ‘Ibumu’ . Orang itu bertanya kemudian siapa lagi ? Nabi bersabda ‘Ibumu’ . Orang itu bertanya kemudian siapa lagi ? .Nabi bersabda ‘Ibumu’ .Orang itu bertanya kemudian siapa lagi ? Nabi bersabda ‘Ayahmu’ ( HR Al Bukhari )

Firman Allah dalam surah Luqman ayat 14 pula bermaksud :

“Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan atas kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu , dan kepada Akulah tempat kembalimu”

Jadilah anak-anak yang soleh dan solehah . Itulah pengorbanan anda yang terbaik kepada ibu bapa, sama ada mereka masih hidup ataupun sudah meninggal dunia. Terima kasih.



Quote of the day


No comments:

Post a Comment