Sunday, January 6, 2013

KEARAH MEMBIMBING ANAK CEMERLANG




Anak anak mudah terpengaruh dengan suasana sekitar. Pengaruh datang dari berbagai sudut termasuk media, kawan kawan atau keluarga sendiri.

Dengan pengaruh tv, radio, internet yang tidak langsung boleh ditapis , bertambah beratlah tanggung jawab ibubapa dan orang orang dewasa untuk memberi contoh yang baik kepada anak anak mereka.

Walau bagaimanapun , contoh dari ibu bapa dapat membantu anak anak membuat pilihan yang lebih baik , dan kita boleh menunjukkan mereka jalan yang benar dengan mengikut jalan yang ditunjukkan oleh Allah dan Rasullullah s.a.w.

Berikut adalah diantara ikhtiar yang anda boleh lakukan dalam proses pembinaan akhlak anak anak anda mengikut nilai nilai Islam :-

1. Ajar anak anak betapa mustahaknya menyembah hanya Allah.Mulakan dari saat mereka mula dapat memahami hakikat ketuhanan dan tekankan hanya inilah kunci ke syurga.

2. Didik mereka dengan lemah lembut dan kesopanan.Rasullullah s.a.w adalah contoh yang paling baik cara berkomunikasinya dengan kanak kanak .

3. Agungkan pada anak anak pejuang pejuang Islam.Bukan Batman atau Superman. Ceritakan pejuang sebenar saperti Abu bakar, umar ibn Khattab , Othman bin Affan, Ali bin Abi Talib dan lain lain. Ceritakan bagaimana Islam membawa keimanan kepada dunia dan dapat memenangi hati orang Islam dan bukan Islam.

4. Biarkan anak anak duduk bersama orang orang dewasa.Ini bertujuan membina keyakinan pada anak anak , terutama dalam majlis ilmu. Rasullullah s.a.w sentiasa membariskan anak anak dibarisan hadapan apabila baginda berucap pada orang ramai.

5. Bina semangat yakin diri pada anak anak. Ajak mereka sama sama berbincang dalam hal kekeluargaan . Ini boleh meyakinkan yang mereka ada sumbangan dalam membina dan mengukuhkan ikatan dalam keluarga.

6. Selalu keluar ( ziarah/bercuti/berkelah sekeluarga). Jangan biarkan anak anak terlalu kerap keluar dengan kawan kawan mereka ! . Biasakan keluar berkeluarga dan berkawan dengan mereka mereka yang boleh ditauladani.Sentiasa perhatikan kawan anak anak kita , tapi yang lebih utama lagi sentiasa damping mereka.

7. Puji mereka . Pujian dan rangsangan boleh membina keyakinan diri. Ini akan menggalakkan lagi usaha mereka dalam bidang bidang lain. Walau bagaimanapun pujian itu mestilah mengikut batasan Islam.

8. Elakkan penghinaan ataupun merendah rendahkan anak anak , terutama dihadapan orang ramai. Jauhkan panggilan panggilan melemahkan semangat . Sebarang nasihat dan pembetulan sepatutnya dibuat bukan didepan orang ramai dan bukan menjatuhkan air muka.

9. Bersukan . Rasullullah s.a.w menggalakkan sukan seperti berenang , menunggang kuda dan lain lain yang boleh membina kekuatan fizikal mengikut lunas lunas keIslaman. 

10. Tanggung jawab . Beri mereka keyakinan membuat kerja kerja yang sesuai dan galakan ini boleh membina semangat mereka untuk membuat kerja kerja yang lebih besar.

11. Jangan terlalu manjakan mereka .

12. Jaga batas pergaulan anda dengan anak anak . Mereka mesti menghormati ibu bapa tapi pada waktu yang sama sentiasa merasa terbuka untuk meluahkan perasaan dan masalah mereka. 

13. Solat berjemaaah . Selalu ajak anak anak solat bersama . Ceritakan tentang pahala dan ganjaran solat supaya mereka tidak terbeban dengan amalan tersebut. 

14. Tekankan perkara perkara halal . Beritahu mereka pilihan yang halal adalah lebih banyak , sama ada makanan , pakaian , hiburan dan keperluan keperluan lain . Mudah sungguh untuk menjauhi yang haram. Ingatkan mereka supaya sentiasa bersyukur atas semua nikmat Allah, terutama nikmat kita dijadikan sebagai orang Islam.

15. Tunjukkan contoh yang baik. Ibubapa adalah contoh yang paling baik untuk anak anak  . Mereka melihat cara kita bercakap , cara kita menghormati orang lain, kesungguhan kita bekerja  . Kalau kita tidak beramal dengan sempurna , susah lah anan anak kita untuk mendapat contoh yang baik. . Kita lah HERO  mereka .

QUOTES OF THE DAY

EDUCATION IS NOT A PREPARATION FOR LIFE, EDUCATION IS LIFE ITSELF


No comments:

Post a Comment