Wednesday, January 29, 2014

TEMAN SETIA ANDA - AL QURAN




Dari Abdullah bin Mas'ud R.A berkata : "Sesungguhnya Al Quran ini adalah penolong yang diberi hak memberi syafaat  maka barang siapa yang mengikutinya ia akan mengiringnya ke Syurga , dan barang siapa yang meninggalkannya atau berpaling daripadanya , maka akan di masukkan ke dalam Neraka" ( Hadis riwayat Al Bazzar )

Bukhari dan Muslim pula meriwayatkan , Rasulullah S.A.W bersabda dengan maksud :

"Perumpamaan manusia yang membaca Al Quran adalah saperti limau yang mempunyai bau yang harum dan rasanya sedap. Manakala perumpamaan Mukmin yang tidak membaca Al Quran pula adalah saperti tamar yang tidak ada bau tetapi rasanya manis dan sedap".

Di Akhirat , pada ayah dan ibu yang Muslim pula di beri perhiasan yang tidak setanding dengan dunia ( walaupun berlipat ganda ) sehingga keduanya bertanya : "Dari manakah kami memperolehi ini semua , padahal amal kami tidak sampai ini ?" Lalu di jawab : "Kamu di beri ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Al Quran"

Oleh itu hati- hati lah  bila memilih teman setia . Pilihlah teman yang boleh membantu kita di akhirat kelak - Al Quran .
Terima kasih atas perhatian anda , kalau boleh cubalah baca Al Quran sebelum Subuh.












No comments:

Post a Comment