Friday, January 3, 2014

MUKMIN YANG KUAT




Dalam cuaca hujan , angin bertiup kencang di Subang Jaya baru-baru ini , pasu pokok buluh dihalaman rumah saya tumbang. Pasunya pecah . Tapi ,Alhamdulillah tanah dalam pasu tidak berkecai kerana akar pokok buluh itu begitu kuat, hingga akar-akar itu telah boleh menggantikan tugas pasu tersebut. Mungkin selama pertumbuhannya , air di siram dengan cukup, baja di beri maka tumbuhlah pokok buluh tersebut dengan subur.




Begitu juga kita orang-orang Islam amat di galakkan supaya kuat secara fizikal dan mental. Dalam satu hadis Rasullullah S.A.W bersabda dengan maksud :

“Mukmin yang kuat adalah lebih baik dan lebih di cintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah , dan pada tiap-tiap ( mereka ) ada kebaikan. Bersungguh sungguhlah kamu mendapatkan apa yang mendatangkan manfaat bagi kamu, dan pohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah kamu lemah , dan sekiranya sesuatu (musibah) menimpa kamu maka janganlah kamu mengatakan : Kalau saya melakukan itu ( dulu ) sudah tentu saya akan begini dan begitu, tetapi katakanlah : (Ini adalah ) takdir Allah , Dia berkuasa melakukan apa-apa yang Dia kehendaki . Sesungguhnya ‘KALAU’ membuka amalan syaitan” . ( Hadis Riwayat Muslim )

Walau bagaimanapun , ini tidak bererti orang yang lemah itu tidak berguna lansung, sebab Allah telah berfirman dengan maksud :

“Dan bagi masing-masing mereka darjat menurut apa yang telah mereka kerjakan” (Surah al Ahqaaf 46:19)

Jadi dengan melihat alam keliling kita dapat banyak belajar , jika kita mahu. Buluh tadi umpamanya mempunyai akar yang begitu tersusun hingga boleh terus hidup tanpa pasu. Makin tinggi buluh hidup , makin tunduk pucuknya. Begitu juga manusia lebih kaya , lebih tinggi pangkatnya , lebih merendah diri kita sepatutnya. Terima kasih kerana meluangkan masa anda.














No comments:

Post a Comment