Monday, January 13, 2014

CENDAWAN




Banyak sungguh ayat-ayat al Quran mengajak kita merenung alam dan ciptaan Allah yang lain dengan harapan kita dapat pengajaran darinya dan sekaligus mempertingkatkan keimanan kita.



Allah berfirman dengan maksud :

“ Perhatikan dan fikirkanlah tentang apa yang ada dilangit dan bumi  daripada segala kejadian yang menakjubkan , yang membuktikan keEsaan Allah dan kekuasaanNya” –Yunus : 101



“Dan Dialah memudahkan laut, supaya kamu dapat makanan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup, dan dapat pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya dan ( selain itu ) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya , dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurniaNya , dan supaya kamu bersyukur” – An Nahl : 14



Berdasarkan ayat-ayat tersebut saya akan cuba mengajak anda merenung secara santai kejadian-kejadian Allah mudah-mudahan ia dapat dijadikan sebagai pembuka mata dan minda dan seterusnya meningkatkan keimanan kita bersama.



Hari ini kita akan merenung kejadian Allah yang kadang-kadang kita makan tapi banyak yang juga beracun – CENDAWAN



Ia sejenis kulat dan yang boleh dimakan mengadungi banyak protein, vitamin dan zat-zat galian saperti kalium (K ) dan Posforus (P )  yang penting untuk kesihatan badan.



Cendawan pada mulanya tumbuh dengan semula jadi tetapi sekarang manusia telah lama menanamnya secara komersil sebagai salah satu bahan makanan dan banyak juga dijadikan sebagai ubat-ubatan.



Cendawan hidup dengan menumpang pada perumah saperti sisa tumbuhan atau bahagian tumbuhan yang telah reput dan menyerap zat-zat makanan daripadanya.


Cendawan terdapat berbagai bentuk tetapi kebiasaannya ia mempunyai batang atau tangkai dan tudung yang berbentuk payung.



Tapi ada satu cendawan yang amat pelik. Spora atau debu cendawan akan hinggap di kepala semut besar , apabila sampai dikawasan yang sesuai bagi cendawan untuk hidup , ia akan membunuh semut tersebut. Maka tumbuhlah cendawan diatas kepala semut tersebut. Gerun melihatnya.







Kalau anda melihat dan memerhati cendawan-cendawan secara teliti anda pasti akan kagum dengan kuasa Allah yang menciptanya. Terdapat cendawan-cendawan yang berbagai warna, berbagai bentuk, berbagai guna. Ada yang tumbuh didahan dahan pokok dan ada yang tumbuh didalam bumi. Ada yang ‘grow in the dark’ (bercahaya  di dalam gelap ) Subhanallah .



Sama samalah kita mengambil masa untuk merenung kejadian Allah , mudah mudahan ia dapat mempertingkatkan keimanan kita semua. 








Enoki mushrooms , a tasty variety commonly sold in grocery stores, were one of the first mushrooms studied for preventing cancer

From dead plant matter to nematodes to bacteria, never underestimate the cleverness of mushrooms to find new food.









No comments:

Post a Comment