Wednesday, January 15, 2014

SEMUT




Banyak sungguh ayat-ayat al Quran mengajak kita merenung alam dan ciptaan Allah yang lain dengan harapan kita dapat pengajaran darinya dan sekaligus mempertingkatkan keimanan kita.

Allah berfirman dengan maksud :

“ Perhatikan dan fikirkanlah tentang apa yang ada dilangit dan bumi  daripada segala kejadian yang menakjubkan , yang membuktikan keEsaan Allah dan kekuasaanNya” –Yunus : 101

“Dan Dialah memudahkan laut, supaya kamu dapat makanan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup, dan dapat pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya dan ( selain itu ) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya , dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurniaNya , dan supaya kamu bersyukur” – An Nahl : 14

Berdasarkan ayat-ayat tersebut saya akan cuba mengajak anda merenung secara santai kejadian-kejadian Allah mudah-mudahan ia dapat dijadikan sebagai pembuka mata dan minda dan seterusnya meningkatkan keimanan kita bersama.

Hari ini akan merenung ke bawah dengan rendah hati untuk melihat -SEMUT dan mudah mudahan kita akan dapat mempelajari banyak perkara dengan renungan ini. Fakta menarik berkenaan semut :



1. Semut mempunyai enam kaki. Setiap kaki ada tiga keratan. Kaki kaki ini amat kuat supaya mereka boleh lari dengan cepat. Semut boleh mengangkat 20 kali ganda dari berat badan mereka.



2. Semut boleh hidup di antara 45 hingga ke 60 hari . Sesungut semut bukan saja di gunakan untuk merasa tapi untuk membau.



3. Semut hidup dalam empat peringkat . Telur, lava , pupa dan dewasa. Terdapat sebanyak 10,000 spesis semut.




4. Semut tinggal dalam kelompok atau pun keluarga yang besar. Setiap kelompok ( koloni ) mengandungi seekor atau lebih permaisuri yang tugasnya hanya untuk bertelur.



5. Ada jenis semut yang menyerang semut semut jenis berlainan , mencuri telur-telur mereka dan menjadikan anak-anak yang akan menetas iut sebagai 'hamba'



6. Kalau semut menjumpai makanan , mereka akan mengeluarkan sejenis bau supaya kawan-kawan mereka boleh pergi ke tempat makanan tersebut.



10 fakta menakutkan berkenaan semut :

1. Semut telah mula hidup sejak zaman Cretaceous , lebih kurang 110 - 130 juta tahun yang lalu .

 2. Semut telah terselamat dari zaman kepupusan besar besaran 65 juta tahun lalu.

3. Semut telah menakluk hampir ke seluruh dunia.



4. Jumlah bilangan semut di dunia menjadikan bilangan manusia sebanyak 7 juta terlalu kecil.

5. Ada semut yang di temui 'fosil' nya berukuran 2.4 inci dan sayapnya lebih kurang 6 inci.

6. Semut boleh bekerjasama dengan spesis lain terutama semut yang menanam fungus (cendawan ) 



Fakta fakta ini masih terlalu sedikit d ketahui manusia , tetapi ia sudah cukup membuat kita terlalu kerdil berhadapan dengan kejadian Allah .

Terima kasih atas perhatian anda.









No comments:

Post a Comment