Wednesday, January 22, 2014

1 + 1 + 1 = 4 ?





Seorang guru Matematik bertanya kepada seorang murid 7 tahun , Ali .

“Kalau saya bagi kamu satu epal, dan satu epal dan satu epal, berapa epal kamu ada ?” 

Tanpa berfikir panjang , Ali menjawab “ 4 Cikgu”

Cikgu tidak berpuas hati dan bertanya semula :

“Dengar baik-baik Ali , kalau saya beri kamu satu epal, dan satu epal dan satu epal , berapa epal kamu ada”

Melihat wajah Cikgu nya yang tidak berapa selesa dengan jawapan Ali , dia buat-buat mengira jarinya dan menjawab “ 4 Cikgu”

Cik gu bertambah tidak tenteram , tapi dia teringat yang Ali sukakan jambu, lalu menukar soalan :

“Kalau saya beri kamu satu jambu, kemudian satu jambu dan satu jambu , berapa jambu kamu ada ?”

Dengan segera Ali menjawab “ 3 Cikgu”

Cik gu tersenyum dan sudah yakin teorinya berkesan lalu bertanya semula :

“Kalau saya beri kamu satu epal, dan satu epal dan satu epal , berapa epal kamu ada  ?” 

“ 4 Cik gu” jawab Ali spontan.

Dengan perasaan hampa dan marah Cik gu meninggikan suara :

“Bagaimana Ali , bagaimana ?”

Dengan perlahan dan teragak-agak Ali menjawab :

“Sebab saya dah ada sebiji epal dalam bag saya”

MORAL CERITA :

“Bila seseorang tidak sependapat dengan anda jangan menuduh mereka salah. Mereka mungkin melihat dari sudut yang berlainan. Tugas kita ialah mendengar dan memahami , bukan mendengar dan mengkutuk”.

Terima kasih banyak-banyak.







No comments:

Post a Comment