Tuesday, July 23, 2013

SIAPAPUN TIDAK PEDULI





Petang tadi selepas solat Asar saya berjalan di tepi taman dekat rumah saya. Bila melihat pokok pokok disekitar , saya terlihat se ikat belon tersangkut didahan. Tak siapa yang peduli sebab belon sudah mula kecut. Terbang pun tidak boleh sebab tiada cukup gas. Warna pun sudah tidak berseri. Tersangkutlah dia di situ tanpa siapa yang peduli.



Lantas saya teringat, beginilah hukum dunia yang tua, tidak berharta, tidak ternama akan disisihkan dari masyarakat. Kadang-kadang kalau meminta-minta pun tidak akan dilayan.Cuma menunggu tarikh ‘pemergian’ sahaja.

Tapi lain ceritanya Muslim yang lemah dan fakir di sisi Allah. Dari Haritsah bin Wahab r.a ia berkata, saya mendengar Rasullullah S.A. W bersabda:

“Mahukah engkau aku beritahu tentang penghuni syurga ? yaitu orang yang lemah dan di remehkan , tetapi kalau ia meminta sesuatu kepada Allah tentu dikabulkan . Dan mahukah engkau aku beritahu tentang penghuni neraka? Yaitu setiap orang yang kasar, keras dan sombong” (HR Bukhari dan Muslim)

Jadi kalau anda sedikit kekurangan , kelemahan disisi manusia , janganlah rasa rendah hati. Yang paling mustahak tanggung jawab kita kepada Allah jangan sesekali diabaikan. Tidak perlu dirisaukan apa yang orang lain kata, tapi hati-hati apa Allah kata. Terima kasih daun keladi , esok baca lagi ye!


Quote of the day


No comments:

Post a Comment