Sunday, July 7, 2013

PANDANGAN SAYA KABUR





Semalam saya pergi memancing bersama sahabat-sahabat seusrah. Kami berhenti di pelantar ikan di tengah laut untuk solat Mahgrib dan Isya’ . Apabila memulakan misi memancing semula di tempat lain, saya merasakan susah untuk menguruskan peralatan memancing. Rupa-rupanya cermin mata saya tertinggal di pelantar ikan tersebut, kira-kira se jam perjalanan dengan bot.


Semua kabur, semuanya susah untuk di lakukan , menulis ni pun macam merangkak. Itu Allah baru hilangkan cermin mata, belum hilangkan pandangan lagi (minta Allah jauhkan).

Itulah sebabnya kita kena bersyukur dengan pancaindera yang di kurniakan Allah dan jangan sesekali menggunakannya untuk melakukan dosa. Allah melarang manusia menyalah gunakan panca indera termasuk mata. Dalam Surah An Nur ayat 30 yang bermaksud:

“Katakanlah ( wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) , dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka , sesungguhnya Allah Amat Mendalam  PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan”.

Saya mengingatkan diri saya dan anda semua supaya berhati-hati dengan apa yang di pandang sebelum kita dibawa ke padang ( Padang Mahsyar). Terima kasih.


Quote of the day


No comments:

Post a Comment