Wednesday, July 24, 2013

JANGAN SAMPAI PUPUS





Hari ini agak kelam kabut sikit. Petang tadi pergi ke KMS (Kolej Matrikulasi Selangor) di Banting hantar anak untuk menghadiri  Majlis Iftar Alumuni JPP ((Jawatankuasa Perwakilan Pelajar ) . Dalam perjalanan balik ke Subang Jaya berhenti di tepi jalan beli lemang,lebih kurang satu kilometre dari simpang ke Jenjarom , berhadapan dengan satu mesjid. 

Gerai ini memang terkenal kerana menjual lemang setiap hari. Tetapi kebelakangan ini dia dah lama tidak berjual lemang. Bila ditanya sebabnya penjual mengatakan tidak ada buluh nak buat masak lemang. “Buluh lemang dah pupus ke di Selangor?” tanya saya. “Buluh ini pun kami tempah dari Grik, Perak” kata penjual lemang. Kalau pihak berwajib tidak menguruskan sumber hutan kita dengan betul, banyak lagi flora dan fauna kita akan pupus.

Contohnya , Pokok dibawah ini telah pupus dari dunia. Kita Cuma dapat melihat gambar atau lukisan sahaja.




Hopea Tree (Hopea shingkeng)
          Pokok kecil di India.  Telah diisytiharkan pupus pada tahun 1998.


 
Banyak lagi yang telah pupus dan banyak lagi yang akan pupus , sama-sama kita pelihara alam semula jadi ini, kalau tidak semuanya akan tinggalkan kenangan. Teruskan memakan lemang, tapi sama-sama membantu menanam semula buluh lemang. Terima kasih.

 

Quote of the day


No comments:

Post a Comment