Saturday, November 30, 2013

SYAIR MAUT



Pada suatu pagi jam satu
Bila maut mengetuk pintu

Siapa itu ? Tanya yang tidur dengan lena
Aku Izrail , buka pintu dengan segera

Tiba-tiba si manusia bangun menggeletar
Kepala berpusing peluh memancar

Dia menjerit kepada isteri yang berselimut kaku
Jangan biarkan dia mengambil nyawaku

Oh Malaikat Maut pergilah dari sini
Aku masih belum bersedia hari ini

Keluargaku masih mengharap bantuan
Jika aku mati mereka tidak tentu haluan

Malaikat Maut mengetuk pintu berkali-kali
Sahabatku , nyawamu akan ku cabut tanpa kau sedari

Roh mu Allah kehendaki
Aku datang bukan sesuka hati



Tiba-tiba si manusia meraung dengan memilukan hati
Oh Malaikat, aku belum bersedia untuk mati

Aku akan beri kamu emas, intan dan jadikan kamu makmur
Jangan sesekali hantar aku ke kubur

Beri aku masuk, sahabatku, kata Malaikat
Buka pintu ini, waktu sudah amat singkat

Jika kamu bertegas tidak memberi izin
Aku akan masuk melalui dinding

Malaikat Maut masuk segera
Senyumlah mengapa takut bertemu yang maha kuasa?

Dari pagi sampai malam aku kumpul banyak kekayaan
Tidak peduli pada kesihatan

Perintah Allah aku tak peduli
Setiap hari tidak solat walaupun sekali

Ramadan datang puasa tak sempat
Apatah lagi untuk bertaubat

Syarat Haji sudah bertepatan
Tapi aku takut duit berkurangan

Semua derma aku elak
Mengamal riba’ bertambah banyak

Kerap juga aku meminum arak
Dengan wanita cantik kelilingku berselerak

Wahai Malaikat , padamu ku pinta
Berilah aku setahun atau dua

Undang-undang Qur’an akan ku patuhi
Bermula dengan solat setiap hari

Tidak ada masa bagimu bertaubat
Segala-galanya sudah terlambat

Manusia mengamuk dan memaki
Melompat keluar rumah dan terus mati

Wahai pembaca yang bijaksana
Ambilah iktibar, giliran kita mungkin tak lama

Tukarlah cara hidup ke jalan Allah
Syurga diharap , pada Allah kita menyerah !



Quote of the day






No comments:

Post a Comment