Wednesday, November 27, 2013

HUTANG BUDI KU BAWA MATI, HADIAHKU BAWA KE KUALA LUMPUR





Semalam ke Perlis menemankan sahabat ziarah bapa sauadaranya meninggal dunia. Semasa di tanah perkuburan saya tertarik melihat batang-batang cangkul disana tidak lurus saperti yang kita biasa lihat di Kuala Lumpur. Sesudah bertanyakan seorang penziarah di sebelah saya, difahamkan bahawa batang cangkul tersebut adalah buatan tangan dan hanya terdapat dijual dirumah-rumah tertentu bukan di kedai ‘hardware’.



Tuan Haji Abdul Rahim , sahabat yang berdiri sebelah saya memberi tahu lokasi tempat batang cangkul tersebut dijual, tetapi kerana tidak biasa dengan kawasan tersebut , saya pendam saja keinginan saya. Tiba-tiba sebelum pulang ke Kuala Lumpur Tuan Haji Abdul Rahim menalipon saya dan menghantarkan batang cangkul tersebut sebagai hadiah. Saya gembira hingga tidak terkata.

Tuan Haji Abdul Rahim telah beramal dengan hadis Rasullullah S.A.W bermaksud:

“Saling memberikan hadiah diantara kamu, nescaya kamu akan berkasih sayang”

Kita sebagai penerima hadiah pula mestilah menerima dengan gembira dan redha dengan apa yang diberi saperti maksud Hadis Rasullullah S.A.W juga :

“Sekiranya aku di undang untuk menyantap makanan yang berupa bahagian kaki atau bahagian bawah tumit, pasti aku akan penuhi undangan itu dan sekiranya aku dihadiahkan perkara yang sama juga , pasti aku menerimanya”

Begitulah indahnya ukhwah Islamiah . Terima kasih.



Quote of the day



1 comment: