Friday, April 19, 2013

KELIRU




Ada seorang pemuda yang baru balik dari menuntut diluar negara. Dia meminta ayahnya mencari seorang ulamak atau pakar agama untuk menjawab tiga kekeliruannya. Akhirnya pemuda tersebut dipertemukan dengan seorang ulamak.

Pemuda : Siapakah tuan ? bolehkah tuan menjawab soalan-soalan saya?

Ulamak: Saya hamba Allah .Inshaa Allah saya akan cuba menjawabnya.

Pemuda: Tuan pastikah? Ramai Professor yang tidak boleh menjawab soalan-soalan saya ini.

Ulamak: Dengan pertolongan Allah , saya cuba

Pemuda: Saya ada tiga soalan. Pertama , adakah Allah wujud. Kalau benar bagaimana bentuknya? Kedua , apakah takdir? Ketiga, kalau syaitan diperbuat dari api dan dia akan dihumban kedalam Neraka, juga dari api, mana mungkin dia akan terasa sakit. Tidakkah Allah memikirkan perkara ini?

Tiba-tiba ulamak tersebut MENAMPAR pemuda tadi dengan kuat.

Pemuda: Mengapa tuan marah pada saya? 

Ulamak: Saya tidak marah , tamparan itu adalah jawaban kepada ketiga-tiga soalan anda.

Pemuda: Saya tidak faham?

Ulamak: Apa rasa tamparan saya?

Pemuda: Tentulah sakit

Ulamak: Anda yakin dengan sakit

Pemuda: Ya

Ulamak: Tunjukkan saya bentuk kesakitan itu

Pemuda: Saya tak boleh

Ulamak: Inilah jawaban pertama saya. Kita semua merasai kehadiran Allah tanpa dapat melihat bentuknya.

Ulamak: Malam tadi adakah anda bermimpi yang anda akan saya tampar

Pemuda: Tidak

Ulamak: Itulah takdir

Ulamak: Tangan saya yang menampar anda dibuat daripada apa?

Pemuda: Dari Kulit

Ulamak: Muka anda diperbuat daripada apa?

Pemuda: Kulit juga

Ulamak: Apa rasanya sesudah saya tampar anda?

Pemuda: Sakit

Ulamak: Walaupun syaitan dan Neraka diperbuat dari api, dengan kuasa Allah , Inshaa Allah Neraka itu akan menjadi tempat yang seksa, menyakitkan pada syaitan tersebut.

Kesimpulannya , janganlah kita memerlukan jawaban ‘Lojik Akal’ kepada setiap persoalan Ketuhanan. Adakalanya kita perlu dengar dan kita perlu ikut. Itulah keimanan yang tidak KELIRU.

Quote of the day

The only one who can satisfy the human heart is the one who make it

No comments:

Post a Comment