Friday, April 26, 2013

IKAN PUYU





Ahad lalu, saya diBanting ,Selangor. Sempat singgah di ‘pet shop’ dan membeli beberapa ekor anak ikan puyu dengan harga tiga ringgit seekor. Dalam perjalanan balik melalui jalan kampong di Banting  saya ternampak beberapa orang anak-anak kampong sedang memancing ditepi longkang. Saya berhenti dan bertanya sama ada mereka dapat memancing ikan puyu. Alhamdulillah mereka ada empat ekor ketika itu dan bersetuju untuk menjual kepada saya dengan harga lima puluh sen seekor.


Bila tiba dirumah , saya masukkan kesemua ikan-ikan tersebut kedalam kolam , sambil melihat ikan-ikan tersebut berenang kesana kemari saya terbayang , “Kalaulah ikan-ikan ini boleh berkomunikasi, tentulah mereka akan berkenalan antara satu sama lain.”

Mungkin puyu kampong akan berasa hairan “Mengapa harga kamu sampai tiga ringgit?” Jawab puyu pekan “Kami hidup mewah dalam aquarium, dibuat dari kaca , ada hiasan baut bata , ada kayu-kayu untuk kami bermain dicelah-celahnya. Oxygen banyak, disalurkan hingga menjadi buih-buih (bubble) dan makan ada jadual. Bila malam ada lampu berbagai warna pula.Oleh kerana kami tinggal dalam satu kelompok sahaja, tidak ada ikan pemangsa yang menyerang kami dan indahnya hidup kami ketika itu”



“Macammana pula dengan kehidupan kau puyu kampong, mengapa kau murah sangat?”. “Kami dulu dilahirkan ibu begitu ramai, tapi ramai juga keluarga kami yang sudah mati. Hari-hari ikan haruan , keli dan kadang-kadang burung datang menyerang dan memakan kami. Makanan pula tidak menentu, kadang-kadang ada kadang-kadang seharian berlapar. Hidup pula sentiasa dalam ketakutan. Tempat kami hidup dan bermain luas juga , tapi sekarang ini pencemaran sudah berleluasa. Ikan-ikan besar pun mati sebab pencemaran tersebut”.

Sambung puyu kampung “Satu hari kami berempat dan beberapa kawan lain terjumpa cacing bergantungan . Emak kata jangan makan, bahaya, kita boleh ditarik kealam lain. Benarlah cakap emak , kami termakan pancing ,akhirnya kami dijual dengan harga lima puluh sen , sampailah berjumpa dengan kamu semua dalam kolam ini. Tak apalah mungkin kita akan tinggal disini selamanya.”


Itu hanyalah sekadar dialog ikan-ikan dalam khayalan saya . Tapi ada satu lagi dialog yang benar dan pasti akan berlaku. Dialog yang saya maksudkan ialah diantara ahli syurga dan ahli neraka :

Allah berfiman : “Dan penghuni-penghuni syurga berseru kepada penghuni-penghuni neraka( dengan mengatakan ) “Sesungguhnya kami dengan sebenarnya telah memperoleh apa yang Tuhan kami menjanjikan kepada kami. Maka apakah kamu telah memperoleh denagn sebenarnya apa ( azab) yang Tuhan kamu menjanjikannya ( kepadamu?)”  Mereka penduduk neraka menjawab : “Betul” kemudian seorang penyeru(Malaikat) mengumumkan diantara kedua golongan itu : “Kutukan Allah ditimpakan kepada orang-orang yang zalim”. –al A’raaf (7):44

Allah juga berfirman :
Dan penghuni neraka menyeru penghuni syurga: “Limpahkanlah kepada kami sedikit air atau makanan yang telah diizinkan allah kepadamu”.Mereka (penghuni syurga) menjawab : “sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya itu atas orang-orang kafir”. ( al A’raaf (7):50)

Dari Ibnu Abbas dia berkata “Seorang laki-laki memanggil saudaranya atau bapanya seraya berkata , “Sesungguhnya aku telah terbakar, limpahkan atas aku sedikit air” maka dikatakan kepada mereka. Jawablah mereka .Maka mereka mejawab : “Sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya atas orang-orang kafir”.

Saya mengingatkan diri saya dan anda pembaca semua semoga kita mengambil ikhtibar tentang cerita-cerita diatas. Bukan kehebatan, kemewahan, pangkat dan harta kita didunia ini perlu dikejar hungga matlamat sebenar diakhirat nanti terlupa. Ikan-ikan puyu tadi tidak ada masalah kerana tiada pembalasan bagi mereka. Sekian terima kasih.

Quote of the day

A person has done enough wrong in life if he simply repeat everything he hear- Muslim


No comments:

Post a Comment