Saturday, May 10, 2014

PAPA , BELILAH CERMIN MATA BAHARU




Dah beberapa bulan saya kehilangan cermin mata . Anak saya pula berkali-kali menyuruh saya mengambil wang dari dia untuk membuat cermin mata baharu, tapi saya kata “Nanti dululah”

Semalam lepas solat Jumaat dia menalipon saya , “Papa , duit dah Muz masukkan dalam akaun Papa , terus beli cermin mata , jangan tangguh lagi”

Saya terpinga-pinga , mengapa tiba-tiba anak saya bersungguh-sungguh menghantar wang untuk cermin mata baharu tersebut. Rupa-rupanya khutbah JAIS pada hari Jumaat semalam amat meninggalkan kesan. Diantaranya maksud hadis Rasullulah SAW :

“Mahukah kamu, aku tunjukkan tentang dosa yang paling besar,
mahukah kamu, aku tunjukkan tentang dosa yang paling besar, mahukah
kamu, aku tunjukkan tentang dosa yang paling besar?. Lalu para sahabat
menjawab, “Mahu ya Rasulullah”. Kemudian Baginda bersabda,
“Menyekutukan Allah dan menderhaka kepada kedua orang tua”.
(Riwayat al- Bukhari dan Muslim)


“Wahai Muhammad!, sesungguhnya Allah S.W.T. mengucapkan salam
kepadamu dan berpesan, kiranya bapa lelaki itu datang, tanyakan
tentang rintihannya, supaya engkau dengar rintihan tersebut”.

Tatkala orang tua itu datang bersama anaknya, Nabi Muhammad
s.a.w. bertanya kepadanya: “Apakah yang berlaku hingga anakmu ini
mengadu tentang dirimu”?. Benarkah engkau hendak mengambil semua
hartanya?. Orang tua itu menjawab, “Wahai Rasulullah!, silalah engkau
tanyakan sendiri kepadanya”. Sebenarnya aku membelanjakan hartanya
untuk menafkahkan salah seorang makciknya, saudara perempuannya
dan untuk diriku sendiri. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Khabarkanlah apa
yang engkau katakan kepada dirimu dan didengar oleh kedua
telingamu?”.

Orang tua itu menjawab: “Wahai Rasulullah SAW ., aku telah
mengatakan kepada diriku begini; Aku suapi engkau wahai anak
semasa kecil, dan aku lindungi engkau sehingga besar. Engkau wahai
anak, ku beri minum daripada hasil titik peluhku. Jika malam engkau
sakit, aku tidak dapat tidur. Kerana sakitmu itu, aku tetap berjaga
sepanjang malam, seolah-olah aku sendiri yang sakit, bukan dirimu.

Engkau sebenarnya sakit, bukannya aku, tetapi air mataku tetap
berlinang, aku takut engkau mati. Pada hal aku mengerti, bahawa mati
itu adalah ajal yang telah ditentukan. Tetapi....tatkala engkau telah besar
dan dewasa, sampai kepada usia di mana engkau menjadi harapanku,
sampai hati engkau balas aku dengan kekasaran dan keras hati.

Seolah-olah engkaulah yang berjasa kepadaku, dan aku ini terhutang
budi kepadamu.Mengapa engkau tidak menghargai aku sebagai bapamu?. Jika
tidak pun demikian, mengapa engkau tidak bersikap seperti jiran
terhadap tetangganya?”

Tatkala itu, Rasulullah s.a.w. menitiskan air mata mendengarnya,
kemudian memegang bahu anak orang tua itu, seraya bersabda:

“Dirimu dan harta bendamu adalah milik bapamu”.
(Riwayat at- Tabrani)


Begitulah kesan penulisan , penyampaian dan nasihat yang baik dapat masuk ke hati pendengar. Moga mesjid-mesjid kita dapat menghasilkan penyampaian yang baik atau lebih baik.


Terima kasih atas perhatian anda , semoga dapat disampaikan kepada mereka yang dikasihi.







No comments:

Post a Comment