Thursday, May 29, 2014

HARI KE ENAM GOUT




Hari ini sambil baring kesakitan, saya terkenang lebih ramai lagi manusia didunia ini yang menerima ujian lebih dahsyat dari saya. Di Baghdad , Syria, Afghanistan , Myamar malah di Malaysia pun ramai yang sengsara , cuma mereka merintih kesaorangan agaknya.

Yang pasti kita mestilah sentiasa berdoa dan jangan berputus asa memohon pertolongan Allah . Saya teringat kisah Nabi Yunus yang ditelan oleh ikan , Nabi Yunus mengucapkan banyak zikir....namun antara zikir yang membantu diperkenankan oleh Allah dikeluarkan dari perut ikan adalah zikir

Laa ilaaha ilaa Anta Subhaanaka inni kuntum mina’zhzhaalimin“.

Ertinya : Tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha suci Engkau. Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menzalimi diri sendiri. ( al-Anbiyaa 87 )
Disini jelas....mengatakan..... sifat berputus asa adalah sifat yang menzalimi diri sendiri . Jelaslah Allah hendak kita berusaha sehabis baik dalam apapun supaya tidak menzalimi diri sendiri.....

Jadi disini. marilah kita berazam untuk menghapuskan dan melenyapkan sifat putus asa dari kamus hidup kita kerana jelas Allah tidak suka dengan sifat ini.

Kita semua pada satu ketika akan berdepan dengan ujian Allah . Jangan putus asa dan sentiasalah berdoa kepada Allah.

Terima kasih atas renungan bersama.









No comments:

Post a Comment