Monday, March 8, 2010

ZIARAH


Dua tiga hari ini sejak kena stroke pada Khamis lalu , ramai sahabat handai , jemaah surau , kaum keluarga jauh dan dekat datang berziarah kerumah. Masing masing datang dengan buah tangan yang boleh di makan , di minum , digunakan dan doa doa untuk diamalkan .

Tetapi yang indahnya semua datang dengan nasihat , doa dan kata kata rangsangan . Ini membuat saya begitu gembira tentang makna nilai persahabatan yang sebenar . Sekembalinya mereka saya merujuk kitab hadis Riyadus Shalihin oleh Imam Nawawi . Mudah mudahan ia boleh memberi saya kekuatan mengharungi sedikit ujian ini dan boleh juga di kongsi oleh kita bersama.

Dari Abu Said dan Abu Hurairah radhiallahu'anhuma dari Nabi s.a.w sabdanya : "Tidak suatupun yang mengenai seseorang Muslim - sebagai musibah- baik dari kelelahan, tidak pula sesuatu yang mengenainya yang berupa kesakitan, juga kesedihan yang akan datang ataupun yang lampau, tidak pula yang berupa hal yang menyakiti - yakni sesuatu yang tidak mencocoki kehendak hatinya , ataupun kesedihan - segala macam dan segala waktunya , sampaipun sebuah duri yang masuk dalam anggota tubuhnya , melainkan Allah menutupi kesalahan kesalahannya dengan sebab apa apa yang mengenainya- yakni sesuai dengan musibah yang diperolehnya- itu"

Keterangan:

Kesakitan apapun yang diderita oleh seseorang mukmin, ataupun bencana dalam bentuk bagaimana yang ditemui olehnya itu dapat membersihkan dosa dosanya dan berpahalalah ia dalam keadaan seperti itu, tetap bersabar dan tabah. Sebaliknya kalau tidak sabar serta mengeluarkan kata kata yang tidak sopan maka bukan pahala yang didapatkan , tetapi makin menambah besar dosanya . Oleh sebab itu jikalau kita tertimpa oleh kesakitan atau malapetaka , jangan sampai melenyapkan pahala yang semestinya kita peroleh.

No comments:

Post a Comment