Sunday, March 28, 2010

BERGELAP


Malam tadi 27 March 2010 adalah malam yang di panggil sebagai EARTH HOUR di mana sebanyak 126 negara yang mengambil bahagian memadamkan lampu di bangunan bangunan tertentu selama satu jam dari jam 8.30 hingga jam 9.30 malam . Syarikat syarikat dan individu individu juga di galakkan bergelap pada waktu tersebut. Usaha ini adalah initiatif persatuan WWF , (WORLD WIDE FUND FOR NATURE) dan Malaysia telah mengambil bahagian buat kali kedua.

Sekembalinya saya dari surau malam tadi rumah telah gelap . Anak yang bongsu Ayuni telah mula memadamkan lampu seawal jam 8.15 malam . Seluruh keluarga kelihatan bergurau mengambil gambar kucing , mengambil gambar saya dan isteri , memadamkan lilin yang berlebihan dan membuat aktiviti lain bersama sama . Suasana begitu meriah dan semua terlibat melakukan apa saja seolah olah ia adalah satu hari keluarga didalam gelap .

Apa yang saya nak cadangkan di sini ialah boleh kah dalam satu minggu atau sebulan sekali kita mengumpulkan keluarga kita bersama sama dalam masa lebih kurang satu jam . Kita lupakan TV, kita lupakan computer, kita lupakan radio dan kita tumpukan hanya masalah keluarga sahaja . Pada masa itu kita tanya kabar antara satu dengan lain , kita tanya masalah kalau ada, kita keluarkan apa apa yang terbuku , kita luruskan yang bengkok atau apa apa saja untuk kebaikan bersama . Kita panggillah perjumpaan itu sebagai usrah , brainstorming , get together, retreat, atau apa apa saja asalkan matlamatnya untuk mengeratkan ahli ahli keluarga
.

Memanglah membuat sesuatu yang baharu itu akan mendapat tentangan atau sambutan dingin. Tapi setiap usaha untuk kebaikan itu pasti ada ganjaran dari Allah s.w.t . Selamat mencuba.


No comments:

Post a Comment