Tuesday, March 2, 2010

CERITA DARI AUSTRALIA BAHAGIAN 1


Lebih kurang setahun lalu saya menonton peraduan pidato Bahasa Melayu yang di siarkan secara lansung melalui TV . Kebanyakan peserta amat menarik , tetapi untuk perbincangan hari ini saya kemukakan peserta dari Australia yang memenangi tempat ketiga.

Dia memulakan pidatonya dengan menceritakan pengalaman awal persekolahannya. Pada satu hari dia dan ayahnya terpaksa mengharung hujan lebat dengan hanya bermotosikal . Dia terpaksa kesekolah juga hari itu kerana ada pepereksaan. . Dalam basah kuyup budak perempuan itu ditanya oleh gurunya . "Sesudah A apa ? . "B cikgu " jawabnya. "Sesudah B ?" . "C cikgu" jawabnya . "Sesudah C apa? " . Budak perempuan tersebut terpinga pinga tidak boleh menjawab. "Tidak mengapa "kata Cikgu tersebut. "Awak telah bersusah payah dalam hujan datang untuk menghadiri ujian ini lebih bermakna dari menjawab apa sesudah C" .

Terus saya teringat kepada cerita seekor burung kecil yang diberi nama burung kerikil. Burung ini membawa beberapa titik air untuk memadamkan api besar yang membakar Nabi Ibrahim . Semua burung burung besar mentertawakan burung kerikil tersebut dan mengatakan yang api tersebut tidak akan terpadam dengan beberapa titik air yang dibawa kerikil dengan paruhnya itu. Kerikil terus menjawab , kalau Allah bertanya , aku akan mengatakan yang aku telah cuba memadamkan api itu Ya Allah , tapi tidak terdaya. Tapi kalau Allah bertanya kepada engkau burung burung besar , apa nak kau jawab ?

Jadi moral cerita kita pada hari ini ialah kita mesti mencuba , mesti berikhtiar , mesti memulakan sesuatu . Kejayaan adalah milik dan izin dari Allah. Jangan banyak mengeluh sebelum mencuba . Allah tidak akan bertanya mengapa kamu kalah , tapi Allah akan bertanya mengapa kamu tidak berusaha.

No comments:

Post a Comment