Wednesday, March 3, 2010

CERITA DARI AUSTRALIA BAHAGIAN 2


Kelmarin kita telah bercerita tentang pemidato Bahasa Malayu dari Australia . Guru sekolah rendah beliau bukan saja menilai keputusan (results) sebagai kecermelangan tetapi mengambil kira USAHA sebagai kecermelangan .
Diakhir pidato tersebut dia pun menceritakan seorang kawan bertanya "Kerja apa yang kamu akan buat sesudah menerima ijazah nanti ?" .Pemidato tersebut menjawab "Mengapa kita risau tentang kerja , perkara yang lebih bernilai dari pekerjaan telah kita dapati , iaitu ilmu " . Begitulah persepsi kita dengan orang lain amat berbeza.

Umpamanya kalau kita menghantar anak-anak belajar ke Universiti Islam di luar negara , bila balik dah fikir nak cari kerja di pejabat pejabat Agama seolah olah nak jual ilmu ilmu yang sudah dipelajari . Lupa yang paling tinggi nilainya ialah bila ilmu itu di amalkan untuk mencari keredaan Allah .

Baru baru ini dalam satu serbuan terhadap dua blok asrama di Universiti yang bernama Islam di negara kita , terdapat 200 orang penuntut lelaki Islam tidak pergi mengerjakan solat Jumaat. Apalah nilai ijazah jika di bandingkan dengan dua rakaat solat Jumaat.

Begitulah dalam banyak perkara lain di mana manusia di perakui memiliki ilmu agama tetapi tidak beramal dengan ilmu itu.Inilah yang dikatakan pemidato dari Australia tersebut. Apalah erti kerja kalau kita terlupa dengan nilai ilmu yang ada pada kita itu.

Marilah kita sama sama mengubah sudut atau persepsi pandangan kita kepada pandangan yang di pandu oleh keimanan . Kalau tidak selama lamanya kita akan melihat tunggul kayu itu sebagai hantu dan selama lamanya kita akan takut kepada bayang bayang kita .

No comments:

Post a Comment