Wednesday, March 10, 2010

SAYANGNYA KERETA


Awal awal pagi tadi saya menerima satu sms dari seorang sahabat yang melahirkan rasa kecewanya bekerja dalam satu kesatuan yang berpaksikan Islam. Ada diantara sahabat yang tadak mahu memegang jawatan katanya. Ada sahabat yang berjawatan tak tahu membuat kerja. Ada yang pandai komen aje. Dia pula tiba tiba terasa sama ada kehadirannya diperlukan atau tidak.

Tiba tiba saya terdapat jawapan permasalahan itu pada satu majalah yang ditinggalkan oleh anak saya dirumah - MOTOR TRADER . Manusia akan berbelanja sebahagian besar kewangan mereka untuk merubah kereta kereta impian masing masing. Kadang kadang hingga diluar kemampuan . Kereta pula dihias dengan aksesori tambahan . Kalau kotor di cuci , kalau tak berkilat di polish . Kalau kemik di cat semula . Kalau rosak terus di repair. Kalau tak wangi dibelikan pengharum kereta. Begitulah seterusnya.

Untuk apa ? Saya rasa

1. Sebagai keperluan

2. Sebagai 'status symbol'

3. Sebagai hobby

Berapa harga yang kita terpaksa bayar? Tentulah banyak , kadang kadang terpaksa berhutang. Kalau untuk nikmat sementara ini kita sanggup bekorban , bersusah payah , tak mengapalah kalau kita menghadapi sedikit rintangan bila bekerja untuk Islam. Manusia ini memang banyak cerewet.

Umpama cerita Luqman Hakim ,anaknya dan unta mereka. Apabila Luqman Hakim memberi anaknya naik unta , orang keliling mengatakan anaknya tidak menghormati bapanya. Apabila Luqman Hakim menaiki unta tersebut orang mengatakan yang Luqman Hakim tidak berlaku adil. Apabila Luqman Hakim dan anaknya menaiki unta itu orang mengatakan yang Luqman dan anaknya menzalimi unta tersebut. Apabila Luqman dan anaknya mengangkat unta tersebut mereka dikatakan oleh orang ramai sebagai gila. Itulah hakikat kalau kita mendengar komen manusia.

Jadi untuk kita sentiasa dijalan yang benar panduan kita mestilah kepada Allah dan Rasulnya. Segala cacat cela dari manusia di sekeliling kita anggaplah sebagai ujian dari Allah yang akan memantapkan lagi keperibadian kita dalam membuat kerja kerja Islam.

No comments:

Post a Comment