Sunday, March 21, 2010

PELABUR MUDA


Kita sibuk mencari petua "cepat kaya" dari kecil kecil sampai ke zaman tua ini . Saya di fahamkan seorang pelajar perempuan Islam sudah memiliki Rm 100,000.00 ketika beliau masih di tingkatan dua . Guru nya yang terperanjat dan ingin tahu dan mula menyiasat .

Mula mula kata murid tersebut ramai orang memberi wang kepada nya . Bila guru suruh menyenaraikan nama nama mereka , senarai sudah menjadi beberapa muka. "Untuk apa mereka memberi wang kepada kamu ?" Kata guru kepadanya. Rupa rupanya penuntut tersebut telah menjual 'anunya' atau melacur. Ditanya lagi "Nak buat apa dengan duit banyak banyak ni ?" " Nak melabur dalam ASN cikgu " .

Begitulah sedikit cerita yang kita ketahui tentang kehancuran masyarakat Islam zaman sekarang . Memang tugas tugas amal makruf nahi mungkar ini satu kerja yang sangat susah untuk di laksanakan, tapi paling kurang kita mesti selamatkan keluarga , masyarakat keliling dan kenalan kenalan kita. Paling kurang juga kita mesti membantu kesatuan kesatuan, kumpulan kumpulan dan mereka mereka yang membuat kerja mengajak kepada kebaikan dan menghalang kemungkaran.

Kalau pun perkara perkara tersebut tidak mampu dilakukan kita berdoa lah kepada Allah supaya umat Islam kembali kejalan yang benar . InsyaAllah.Semua amalan dan usaha yang tuan tuan sumbangkan untuk kebaikan akan Allah kira sebagai satu PELABURAN dan ganjaran nya akan di beri dalam bentuk pahala di syurga nanti.Terima kasih.

No comments:

Post a Comment