Monday, March 29, 2010

KELANGSANGAN MEDIA

Semasa membaca satu artikal bulan lalu saya terjumpa dengan satu frasa' KELANGSANGAN MEDIA'. Frasa itu langsung tidak saya fahami dan saya terus membuat sedikit penyelidikan . Lebih kurang saya mendapati maksudnya begini :-

Kelangsangan media merujuk kepada sebarang bentuk tingkah laku melampau yang ditayangkan oleh media cetak dan media elektronik bertujuan menarik minat penonton menonton rancangan yang disiarkan . Kelangsangan yang dipaparkan mengandungi kelangsangan fizikal , kognitif dan emosi seperti adegan seram dan menakutkan , peperangan , pergaduhan dan pembunuhan , pertengkaran , kelucahan dan sukan lasak.

Kelangsangan TV - Berita -berita dipalsukan , siaran berunsur keganasan, seram , seks berleluasa.
Kelangsangan Radio - Propaganda satu satu ideologi di ulang -ulang. Hiburan , cerita khayalan berterusan .
Kelangsangan Internet - Fitnah berleluasa. Bahan lucah berleluasa.
Kelangsangan Handphone - Berita palsu tersebar luas . Akses kepada remaja dan kanak-kanak.
Kelangsangan Akhbar - Berita-berita disensasikan . Penulisan berbentuk andaian , persepsi dan provokasi. Susunan gambar dan cerita dimanipulasi. Banyak cerita, berita dibesar-besarkan (exaggeration).
Kelangsangan Majalah - Menggunakan gambar untuk melariskan jualan . Gambar-gambar dalam bentuk memberahi atau mengerikan . Iklan juga menggunakan daya tarikan seks, walaupun produk tidak berkaitan . Buku-buku agama pun dipengaruhi unsur-unsur lucah terutama di kulit kulit hadapan.

Begitulah ombak 'kelangsangan ' telah melanda seluruh bidang media dan ia telah memberi kesan yang amat buruk kepada penonton, pendengar dan pembaca. Kesan yang parah sekali ialah terhadap golongan muda kerana mereka tidak mempunyai pemikiran yang matang untuk membezakan di antara yang baik dan buruk.

Esok insyaAllah saya akan menunjukkan gejala dan padah yang telah merosakkan generasi kita yang terpengaruh dengan kelangsangan media ini. Sementara itu awasilah anak-anak anda. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment