Sunday, January 9, 2011

TAHAJUD UNTUK KESIHATAN


Setiap arahan Allah itu tidak perlu dikira-kirakan apa hasilnya atau keuntungan dari arahan tersebut, tapi kalau di ketahui hasil sampingannya tentulah menjadi satu bonus atau rangsangan untuk kita melakukannya.

Baru baru ini saya menonton satu program motivasi ugama yang disampaikan oleh doktor perubatan.Mengapa kita digalakkan solat tahajud tiap tiap malam , tanya doktor tersebut. Rupa rupanya tiap tiap malam sesudah kita tidur dalam tiga atau empat jam , pembentukan kolesterol sangat aktif di badan kita.


Kolesterol pula ada dua jenis, satu yang melekat di pembuluh darah manusia dan ini menyempitkan perjalanan darah . Yang satu lagi "detachable" dari pembuluh darah dan ini akan mengalir sampai ke saraf kita yang paling halus di otak di panggil "capillaries" , ini lagi merbahaya kerana boleh menyebabkan stroke .


Oleh itu lah Allah menggalakan kita tahajud supaya pergerakan badan kita semasa solat itu menghalang pembentukan kolesterol yang berbahaya itu.
Waktu yang di saran kan pula ialah satu pertiga malam .

Indahnya Islam itu kerana semua arahan dan saranan dari Allah adalah untuk kebaikan kita .Jadi saya mengingatkan diri saya dan tuan tuan semua supaya beramal lah dengan tahajud sebanyak mungkin demi kebaikan untuk diri kita sendiri.

No comments:

Post a Comment