Wednesday, January 12, 2011

4 PELABURAN YANG PALING MENGUNTUNGKAN.

Kita dilahirkan di dunia ini dengan satu modal - iaitu WAKTU. Sama ada dalam bentuk saat, minit, jam, hari atau seterusnya, kita akan kerugian besar kalau tidak menggunakan waktu untuk empat pelaburan berikut.

Pertama ialah BERIMAN. Kalau tidak beriman semuanya sia-sia belaka. Kalau orang orang bukan Islam membuat kebaikan saperti bersedekah , membantu orang dan lain-lain, semua tidak bermakna kerana mereka tidak beriman. Sesudah kita beriman, kita mesti meluaskan pelaburan kita dengan mengajak kepada keimanan.

Kedua kita mestilah banyakkan AMAL SOLEH. Ini adalah pembuktian dan pengukuhan kepada keimanan. Amalan soleh ini tidak perlulah dipencilkan kerana amalan-amalan ini sudah maklum. Cuma perlu diingatkan, setiap hari amalan ini mesti dipertingkatkan.

Pelaburan ketiga pula ialah meluaskan pelaburan kita kepada orang lain iaitu BERPESAN-PESAN DENGAN KEBENARAN. Pelaburan ini membuktikan yang kita bukanlah kedekut dengan pelaburan diri sendiri sahaja. Inilah apa yang dikaitkan sebagai Win-Win situatiobn yang sentiasa digalakkan oleh Islam.

Dan yang keempat, pelaburan atas KESABARAN. Untuk melakukan perkara-perkara di atas tentulah tidak semudah yang dikatakan atau dituliskan. Banyak ujian dan cabaran. Oleh itu, perlaksanaannya memerlukan kesabaran yang kuat. Inilah pelaburan yang perlu kita buat dan kita ajak orang lain buat sama. Insya-Allah dengan pelaburan ini kita akan dapat ketenangan di dunia dan di akhirat. Itulah lebih kurang pengertian Surah Al-'Asr Surah ke 103.

No comments:

Post a Comment