Monday, January 10, 2011

Oxford University.



Baru-baru ini, saya terdengar satu wawancara di radio Ikim berkenaan seorang anak Malaysia yang berasal dari Perak, berumur 32 tahun dan telah menempuh kejayaan di Oxford University, United Kingdom.

Beliau mula-mulanya belajar di pondok di Malaysia dan Indonesia kemudian belajar di Oxford University. Di sana beliau belajar sampai ke tahap PhD. Semasa hendak balik ke Malaysia, Oxford University telah menawarkan beliau jawatan pensyarah .

Semasa wawancara tersebut banyaklah soalan-soalan yang dikemukakan oleh pendengar. Antaranya ialah :- Apakah istimewanya Oxford University dengan yang lain?
Beliau tidak menjawab banyak tetapi katanya moto Oxford University dalam bahasa Sanskrit itu jika diterjemahkan bermaksud "Allah sumber cahaya kami". Lagipun konsep TUTORIAL itu diambil dari konsep pengajian Islam, TALAQI. Belajar dengan bersemuka dengan tok guru.

Ada juga pendengar bertanyakan bagaimana supaya anak-anak mereka boleh menjadi pandai. Banyak cara kata beliau. Salah satu darinya ialah :-
1) Amalkan surah Al-Insyirah setiap hari.
2) Sebelum belajar, betulkan niat untuk belajar berdasarkan NIAT dari Rasulullah s.a.w
3) Mesti ada PENGORBANAN , Ini berdasarkan hadis bermaksud lebih kurang "Belajarlah kamu sehingga ke negara China."

Kitapun rasanyaboleh mengamalkan perkara diatas. Semoga segala usaha-usaha kita menuntut ilmu dan kerja-kerja lain diberkati Allah s.w.t.


No comments:

Post a Comment