Saturday, January 8, 2011

Lidah.


Kalau tuan-tuan ada memelihara kucing, tentu tuan-tuan dapat melihat bagaimana banyaknya kucing menggunakan lidah, minum pakai lidah, membersihkan badan (grooming) dengan lidah, merawat luka dengan lidah, menghalau kutu dengan lidah, apatah lagi makan, tentulah menggunakan lidah. Tapi yang indahnya, semua akitiviti yang menggunakan lidah adalah untuk kebaikan kucing tersebut.

Berlainan dengan kebanyakan manusia. Lidah digunakan untuk memudaratkan diri sendiri samada di dunia atau akhirat. Manusia menggunakan lidah untuk mengumpat, mengata, mencaci, dan memfitnah, merokok, menghisap dadah, dan menyanyi dengan cara yang tidak diredhai Allah.

Bercakap bohong dan menegakkan benang basah dalam banyak keadaan. Itukah cara manusia menggunakan nikmat lidah yang diberi Allah? Macam mana kalau Allah mengambil semula lidah manusia yang ingkar atau dibisukan percakapan manusia.

Oleh itu, banyak lagi perkara-perkara baik yang boleh dilakukan oleh lidah. Mengajak orang kepada kebaikan, melarang kejahatan, menyampaikan ilmu walaupun satu ayat, menasihati anak-anak yang muda yang sangat gawat akhlaknya sekarang. Hinggakan kalau kita keseorangan, kita boleh berzikir kepada Allah s.w.t.

Lidah adalah modal perniagaan kepada kita. Sama ada kita melabur untuk keuntungan atau silap labur, manusia boleh rugi berpanjangan hingga dimasukkan ke neraka Jahannam. INGAT !!

No comments:

Post a Comment